Henning Mankell hyllas på Dramaten

Den 14 mars hyllar Dramaten och Leopard förlag författaren och dramatikern Henning Mankell som gick bort 2015. Medverkar under kvällen gör bland andra Patti Smith, Athena Farrokhzad, Jan Guillou och skådespelare från Dramaten.

– Henning var en av våra största författare och dramatiker. Läst, omtyckt och vida diskuterad. Det är viktigt att minnas och hylla honom, säger Moa Elf Karlén VD & Förlagschef på Leopard.

Patti Smith , som var god vän med Henning Mankell, framför två låtar under kvällen. Författaren Jan Guillou medverkar och ger en bild av sin vän och poeten och dramatikern Athena Farrokhzad ger sitt personliga perspektiv.

Skådespelare från Dramaten läser ur Henning Mankells bok Kvicksand som han skrev 2014. En bok som handlar om livet och konsten att vara människa. Med författarens egna ord: ” en bok om hur mänskligheten levt och lever och hur jag själv levt och lever mitt eget liv. Och, inte minst, om den stora livsglädjen .” (Ur Kvicksand , 2014, Leopard).

Biljetterna släpps den 12 februari klockan 12 på dramaten.se och i biljettkassan.

En kväll för Henning Mankell
14 mars kl. 20, Stora scenen