Henrik Åström ny marknadsdirektör för Spendrups Bryggeri

Spendrups Bryggeri har utsett Henrik Åström till marknadsdirektör. Henrik har arbetet på Spendrups i drygt åtta år, bland annat som Brand Manager och marknadschef. Han har också varit CMO för Max hamburgare och kommer senast från en roll som varumärkesdirektör på Spendrup Brands. Henrik efterträder Leif Börjeson som efter sex år som marknadsdirektör går vidare till en roll som vd på Spring Wine & Spirits, koncernens dotterbolag.

Henrik återvände till Spendrupskoncernen förra året efter en tid på Max hamburgare och har inom Spendrup Brands jobbat med bland annat utveckling och implementering av samarbetsformerna mellan Spendrups Bryggeri och Spendrup Brands samt förvärvet av Trocadero.

- Jag är väldigt glad över den här möjligheten och ser verkligen fram emot att återigen bli operativ i bryggeriet. Vi strävar tillsammans mot ett bryggeri i världsklass och arbetet med att hela tiden utveckla och stärka våra produkterbjudanden, samarbeten och varumärken är avgörande i denna strävan. Jag är både stolt och tacksam för att ha fått förtroendet att tillsammans med de duktiga kollegorna på marknadsavdelningen ta mig an den här utmaningen, säger Henrik.

För Fredrik Spendrup, vd för Spendrups Bryggeri, var en internrekrytering viktig i denna process och han ser Henriks bakgrund inom koncernen som en viktig faktor för att kunna axla rollen som marknadsdirektör.

- Det känns mycket bra att Henrik tar över som marknadsdirektör. Han har många relevanta erfarenheter från flera olika roller inom Spendrups, nu senast Spendrup Brands, och dessutom ett brett nätverk som gör att han har mycket goda förutsättningar att lyckas. Dessutom har Henrik jobbat i en liknande roll utanför Spendrups vilket jag tror ger bra och värdefulla perspektiv på uppdraget, säger Fredrik Spendrup.

Henrik tillträder som marknadsdirektör den 1 maj 2018 och kommer även att ingå i ledningsgruppen för Spendrups Bryggeri. Rekryteringen av Henriks efterträdare på Spendrup Brands pågår.

Henrik Åström, marknadsdirektör Spendrups. 076 846 79 94, henrik.astrom@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups. 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. spendrups.se

Spendrups världsledande på ekologisk öl4.6.2018 09:32Pressmeddelande

Spendrups har jobbat länge på ett starkt och stort utbud av ekologiska drycker, trots att det innebär stora utmaningar. Det gäller inte minst inom ölproduktionen där vi har valt att producera öl som är ekologiskt till 100 procent. Spendrups har nu skrivit avtal med ytterligare en producent av ekologisk humle, och säkrat tillgången av humle i många år framåt. Nu hr vi passerat 10 miljoner liter ekologiskt öl vilket innebär att vi är störst i världen på ekologisk öl.

Nyhet! Schweppes Lemon Zero – och tre älskade sommardrinkar utan tillsatt socker15.5.2018 09:52Pressmeddelande

Sommarens svalkande drinkar är till för att avnjutas, kanske allra helst vid poolkanten eller på en god väns balkong. Oavsett finns det aldrig anledning att tumma på smaken. Därför lanserar nu Schweppes Lemon Zero, för dig som vill njuta av lika goda drinkar utan tillsatt socker. Testa Schweppes Lemon Zero i tre klassiska sommarfavoriter – du kommer garanterat få en frisk smakupplevelse du länge vill sippa på.