Henrik Åström ny marknadsdirektör för Spendrups Bryggeri

Spendrups Bryggeri har utsett Henrik Åström till marknadsdirektör. Henrik har arbetet på Spendrups i drygt åtta år, bland annat som Brand Manager och marknadschef. Han har också varit CMO för Max hamburgare och kommer senast från en roll som varumärkesdirektör på Spendrup Brands. Henrik efterträder Leif Börjeson som efter sex år som marknadsdirektör går vidare till en roll som vd på Spring Wine & Spirits, koncernens dotterbolag.

Henrik återvände till Spendrupskoncernen förra året efter en tid på Max hamburgare och har inom Spendrup Brands jobbat med bland annat utveckling och implementering av samarbetsformerna mellan Spendrups Bryggeri och Spendrup Brands samt förvärvet av Trocadero.

- Jag är väldigt glad över den här möjligheten och ser verkligen fram emot att återigen bli operativ i bryggeriet. Vi strävar tillsammans mot ett bryggeri i världsklass och arbetet med att hela tiden utveckla och stärka våra produkterbjudanden, samarbeten och varumärken är avgörande i denna strävan. Jag är både stolt och tacksam för att ha fått förtroendet att tillsammans med de duktiga kollegorna på marknadsavdelningen ta mig an den här utmaningen, säger Henrik.

För Fredrik Spendrup, vd för Spendrups Bryggeri, var en internrekrytering viktig i denna process och han ser Henriks bakgrund inom koncernen som en viktig faktor för att kunna axla rollen som marknadsdirektör.

- Det känns mycket bra att Henrik tar över som marknadsdirektör. Han har många relevanta erfarenheter från flera olika roller inom Spendrups, nu senast Spendrup Brands, och dessutom ett brett nätverk som gör att han har mycket goda förutsättningar att lyckas. Dessutom har Henrik jobbat i en liknande roll utanför Spendrups vilket jag tror ger bra och värdefulla perspektiv på uppdraget, säger Fredrik Spendrup.

Henrik tillträder som marknadsdirektör den 1 maj 2018 och kommer även att ingå i ledningsgruppen för Spendrups Bryggeri. Rekryteringen av Henriks efterträdare på Spendrup Brands pågår.

Henrik Åström, marknadsdirektör Spendrups. 076 846 79 94, henrik.astrom@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups. 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. spendrups.se

BIBAB vinner viktig transportupphandling20.3.2019 14:44:19 CETPressmeddelande

Nu är det klart att Spendrups dotterbolag BIBAB har vunnit Altias tranportupphandling för dryckesdistribution. Eftersom Altia ä en stor aktör inom vin-och spritprodukter med kända varumärken såsom Blossa, Chill-Out, Koskenkorva, Grönstedts och OP Andersson, är detta en viktig affär på en transportmarknad i snabb förändring. Det nya samarbetet startade den 4:e mars och Spendrups har tillsammans med Altia haft en bra start där leveranserna fungerat utmärkt. Samdistribution för med sig fördelar inom hållbarhet, t.ex ökad fyllnadsgrad på de gemensamma transporterna vilket kommer leda till en reducering av CO2-utsläppen.

SSP tecknar avtal med Spendrups19.2.2019 16:01:09 CETPressmeddelande

Kampen om ett av Restaurangsveriges största och mest prestigefyllda avtal har avgjorts. Det blev Spendrups Bryggeri som vann uppdraget att förse resenärer och besökare på flygplatser och järnvägsstationer över hela landet med öl, läsk och vatten. SSP som driver restauranger, caféer, barer och kiosker bland annat på Arlanda, Landvetter, Sturup samt Centralstationerna i Stockholm, Malmö och Göteborg valde svenska Spendrups i tuff konkurrens. Joakim Klingsell, vd på SSP Sverige, säger att man valde Spendrups mycket på grund av deras starka sortiment och personliga lokala engagemang.