Henrik Åström ny marknadsdirektör för Spendrups Bryggeri

Spendrups Bryggeri har utsett Henrik Åström till marknadsdirektör. Henrik har arbetet på Spendrups i drygt åtta år, bland annat som Brand Manager och marknadschef. Han har också varit CMO för Max hamburgare och kommer senast från en roll som varumärkesdirektör på Spendrup Brands. Henrik efterträder Leif Börjeson som efter sex år som marknadsdirektör går vidare till en roll som vd på Spring Wine & Spirits, koncernens dotterbolag.

Henrik återvände till Spendrupskoncernen förra året efter en tid på Max hamburgare och har inom Spendrup Brands jobbat med bland annat utveckling och implementering av samarbetsformerna mellan Spendrups Bryggeri och Spendrup Brands samt förvärvet av Trocadero.

- Jag är väldigt glad över den här möjligheten och ser verkligen fram emot att återigen bli operativ i bryggeriet. Vi strävar tillsammans mot ett bryggeri i världsklass och arbetet med att hela tiden utveckla och stärka våra produkterbjudanden, samarbeten och varumärken är avgörande i denna strävan. Jag är både stolt och tacksam för att ha fått förtroendet att tillsammans med de duktiga kollegorna på marknadsavdelningen ta mig an den här utmaningen, säger Henrik.

För Fredrik Spendrup, vd för Spendrups Bryggeri, var en internrekrytering viktig i denna process och han ser Henriks bakgrund inom koncernen som en viktig faktor för att kunna axla rollen som marknadsdirektör.

- Det känns mycket bra att Henrik tar över som marknadsdirektör. Han har många relevanta erfarenheter från flera olika roller inom Spendrups, nu senast Spendrup Brands, och dessutom ett brett nätverk som gör att han har mycket goda förutsättningar att lyckas. Dessutom har Henrik jobbat i en liknande roll utanför Spendrups vilket jag tror ger bra och värdefulla perspektiv på uppdraget, säger Fredrik Spendrup.

Henrik tillträder som marknadsdirektör den 1 maj 2018 och kommer även att ingå i ledningsgruppen för Spendrups Bryggeri. Rekryteringen av Henriks efterträdare på Spendrup Brands pågår.

Henrik Åström, marknadsdirektör Spendrups. 076 846 79 94, henrik.astrom@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups. 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. spendrups.se

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32Pressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.

Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!1.9.2018 18:47Pressmeddelande

Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.