Hermods får förnyat förtroende att bedriva komvuxutbildningar i Kungsbacka

Hermods har blivit tilldelade att bedriva vuxenutbildning inom grundläggande och gymnasial vuxenutbildning samt sfi de kommande fyra åren i Kungsbacka kommun.

- Vi är glada att vi fått förnyat förtroende att bedriva vuxenutbildning i kommunen som ensam leverantör inom flera områden. Hermods har funnits i Kungsbacka sedan 2013 och vi ska fortsätta att leverera hög kvalitet i våra utbildningar, säger Emma Persson, utbildningschef Hermods Kungsbacka.

Från och med den 6:e april kommer Hermods att leverera utbildning inom sfi, grundläggande och gymnasiala kurser samt handel- och administrationsprogrammet. Avtalet med kommunen sträcker sig i fyra år. I och med det nya avtalet och en större genomströmning av elever har Hermods i Kungsbacka även ökat sin personalstyrka.

- Eftersom vi både får fler elever och utbildningar både på distans och i klassrum har vi rekryterat elva nya medarbetare. Det är både pedagogisk och administrativ personal samt elevhälsoteam och vi ser fram emot att lära känna våra nya kollegor, säger Emma Persson.

Ökad kvalitet i utbildningarna

Motiveringen till det vunna avtalet har legat på kvalitetsmässiga grunder, där Hermods har fått höga betyg på alla punkter.

- Vi ser det som ett hedersuppdrag att få utbilda kungsbackaborna inom Komvux de kommande åren, men med det kommer också mycket ansvar. Vi kommer därför att satsa mycket på elevhälsa och att utveckla elevernas digitala kompetens. Sedan arbetar vi med att kompetensutveckla all personal i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, säger Emma Persson.

Fakta om avtalet:

Från den 6:e april blir Hermods ensam leverantör inom grundläggande och gymnasiala teoretiska kurser, handel- och administrationsprogrammet samt sfi i Kungsbacka kommun.

Emma Persson

Utbildningschef Hermods Kungsbacka

Mail: emma.persson@hermods.se

Emma Persson, utbildningschef Hermods Kungsbacka

Hermods AB grundades 1898 och är ett av Sveriges äldsta utbildningsföretag. Våra komvuxutbildningar, yrkeshögskola, sfi och distansgymnasium utbildar årligen över 70 000 studerande och elever. Vår vision är att vara ledande i utbildning för vuxna och därigenom delaktiga i inkludering och förbereder för arbetslivet. Hermods ingår i Academedia, som genom utbildning med hög kvalitet, goda resultat och nytänkande vill skapa en bättre framtid.