Hermods startar Barn och fritidsutbildning i Stockholm

I augusti 2020 startar Hermods utbildningen Barn och fritid i Stockholm. Där kan elever utbilda sig till barnskötare eller elevassistenter. Cirka 200 antagningsplatser finns tillgängliga och utbildningen sker i klassrum eller på distans.

- Det finns ett stort behov av jobb på arbetsmarknaden, framförallt barnskötare inom förskola, säger Maria Litwin, Regional utbildningschef Hermods.

Stockholm stad har tilldelat Hermods att bedriva yrkesutbildningar inom barn och fritid med start under sommaren 2020. Basutbildningen kommer pågå under 45 veckor, därefter kan eleven välja att inrikta sig mot barnskötare eller elevassistent där ytterligare 20 veckors utbildning ingår. Minst 15 % av utbildningen kommer bestå av arbetsplatsförlagd lärande (apl). Antagningen till utbildningen öppnar den 6:e maj och stänger 7:e juni.

- Det är kul att vi fått förtroende från Stockholm stad att bedriva denna utbildning. Yrkesutbildning är en snabbare väg till jobb där man kombinerar teori med apl och eleven får arbeta i nära kontakt med olika arbetsgivare, avslutar Maria Litwin.

Maria Litwin
Regional utbildningschef