Herrarna tog tredje raka segern

De svenska herrarna är fortsatt obesegrade i OS. Mot Portugal i den tredje omgången satt de två poängen långt inne, precis som mot Bahrain och Japan. 29–28 (14–14) skrevs slutresultatet efter en stark avslutning på matchen.

– Jag är väldigt glad och stolt. Det var en fantastisk laginsats, kommenterade förbundskapten Glenn Solberg till Kanal 5 efter vinsten.

Sverige fortsätter att vinna i OS. Såväl herrarna och damerna går hittills obesegrade genom sina gruppspel. För Glenn Solbergs mannar var onsdagens match mot Portugal deras bästa hittills.

– Vi spelade oss fram till många chanser och gjorde 29 mål på ett bra portugisiskt lag, summerade Solberg efter slutsignal till Kanal 5.

Med hemmaförlusten i EM 2020 på näthinnan var de marinblåa svenskarna revanschsugna. Lagen höll jämna spår under hela första halvlek med totalt nio likalägen i målprotokollet.

14–14 skrevs paussiffrorna efter att Jim Gottfridsson hittat nätmaskorna i slutsekunderna. Spelmässigt höll matchen en hög nivå och såväl Sverige som Portugal spelade fin handboll.

För första gången i mästerskapet hade Sverige även stöd på plats. På läktarna i Yoyogi nationalstadion satt det svenska damlandslaget som applåderade, hejade fram och jublade vid slutsignal.

Rycket bakom segern kom i den 39:e minuten då Sverige genom Jonathan Carlsbogård kvitterade till 20–20. Kort därefter hade Sverige gjort två till och vänt till ledning 22–20.

Portugal fick jobba i uppförsbacke och gjorde vad de kunde för att stressa Sverige bakifrån. Men trots den knappa ledningen behöll Sverige kylan. Med åtta minuter kvar tog Portugal time-out efter att Hampus Wanne utökat till 27–24.

Hetast i det svenska laget var högersexan Niclas Ekberg som med nio mål var målbäst på plan. Även Andreas Palicka gjorde en bra insats mellan stolparna och vann den så viktiga målvaktsmatchen mot Portugals dito.

– Det var gött att komma in i turneringen på allvar. Jag fick mycket att jobba på idag och då är det tacksamt att spela kant, berättade Ekberg efter segern.

Matchen fick dock en spännande avslutning då Portugal, med bara 20 sekunder kvar, gick till anfall med chans på kvittering. Men ett följsamt och aggressivt svenskt försvar avvärjde det sista hotet. När Jonathan Carlsbogård fick sin anfallsspelare fastlåst rann tiden ut för motståndarna.

Sverige vann med 29–28 och tog sin tredje raka seger i OS. Därmed gör man Danmark sällskap i toppen av grupp B.

– Det visar på en stor styrka i laget. Vi spelar bra handboll idag. Det är stabilt rakt igenom på många punkter .Vi missade kanske lite för många chanser men på det stora hela är jag nöjd, menade Ekberg som fortsatte:

– Det var ett riktigt bra vi mötte. De spelar med sin filosof med 7-6 men jag tycker vi löser det i stora stunder jättebra.

Nästa match spelas på fredag för Sverige. Då möter man Egypten som jagar revansch för sin uddamålsförlust mot Sverige i deras hemma-VM i vintras.

– Egypten är ett extremt bra och fysiskt lag. Vi ser på resultaten att de har spelat bra. Det blir en tuff match, avslutade Glenn Solberg.

SVERIGE–PORTUGAL 29–28 (14–14)
Sverige: Niclas Ekberg 9, Albin Lagergren 6, Hampus Wanne 5, Jim Gottfridsson 4, Max Darj 2, Felix Claar, Andreas Palicka, Jonathan Carlsbogård.
Portugal: Andre Gomes 4, Diego Branquinho 4, Miguel Martins 4, Pedro Portela 3, Alexis Borges 3, Luis Frade 3, Rui Silva 2, Daymaro Salina 2, Joao Ferraz 2, Antonio Areia.
Målutveckling: 5 min: 2–3, 10 min: 5–4, 15 min: 6–8, 20 min: 9–9, 25 min: 10–13, 30 min: 14–14, 35 min: 16–17, 40 min: 21–20, 45 min: 24–22, 50 min: 25–24, 55 min: 29–25, 60 min: 29–28.
Utvisningar, Sverige: 2 x 2 min. Portugal: 6 x 2 min.
Domare: Oscar Raluy & Angel Sabroso, Spanien.
Publik: 0 (Yoyogi nationalstadion, Tokyo, Japan).

OS, GRUPP B

Japan 2 0 0 2 –19 0
Bahrain 3 0 0 3 -12 0

• För alla matcher, resultat och tabeller, se OS-sidan