Herrarna utslagna i kvartsfinal

Det var små marginaler som avgjorde OS-kvartsfinalen mellan Sverige och Spanien. 33–34 blev slutsiffrorna till Spaniens fördel. Sverige förde matchen under långa stunder men lyckades inte knyta ihop säcken under slutminuterna. Därmed är Sveriges herrar utslagna i OS.

– Vi gjorde vår bästa match i turneringen. Att ändå förlora är väldigt tufft, menade niomålsskytten Hampus Wanne till Kanal 5.

Med fyramålsledning 29–25 och 14 minuter kvar att spela såg det ut att gå Sveriges väg i OS-kvartsfinalen mot Spanien. Andreas Palicka hittade allt mer rätt mellan stolparna och framåt flöt anfallsspelet på utan några som helst problem.

Sverige, som var i ledning från den 18:e minuten till den 54:e, tappade dock greppet under slutminuterna och tillät Spanien att ta kontroll över tempot. Kostsamma svenska missar från både sju meter och i kontring bäddade för den spanska vändningen.

– Det är för dåligt att vi inte löste det. Vi hade kontroll på matchen i 50 minuter. Sen gjorde vi misstag och släppte in dem i matchen, konstaterade Felix Claar till Kanal 5 efter slutsignal.

Inledningsvis var det öppna spjäll åt båda håll. 20–18 skrevs paussiffrorna i en mycket målrik första halvlek. Fredric Pettersson hade bland annat en lyckosam period på linjen när han genom tre raka mål gav Sverige en tremålsledning.

Spanien var precis som Sverige effektiva i sitt anfallsspel. Rutinerade spelare som Alex Dujshebaev och Raul Entrerrios gjorde mycket rätt i matchen. Den förstnämnda blev även den som till slut fällde avgörandet. Med 40 sekunder kvar att spela utökade Dujshebaev till 34–32 efter ett maskerat skott i Palickas nedre hörn.

– Han gjorde ett helt fantastiskt mål med några sekunder kvar, erkände en besviken Hampus Wanne som fortsatte:

– Vi gjorde vår bästa match i turneringen. Att ändå förlora är väldigt tufft. Spanien är extremt skickliga men det kändes som att vi hade dem idag. Vi missade någon straff och läge för mycket.

Även Jim Gottfridsson var besviken efter slutsignal.

– Jag känner en extrem tomhet. Vi gjorde en bra match men det är lite mycket att släppa in 34 mål. I slutet brände vi fem frilägen vilket kostade matchen. Det är så små marginaler i handboll.

Wanne lyckades reducera till 33–34 men efter att Spanien missat sitt sista anfall var tiden ute för en svensk kvitteringsjakt. I samma ögonblick som slutsignalen gick i Yoyogi-hallen rusade de spanska spelarna ut på innerplan för att fira semifinal-avancemanget.

– Hade vi satt dit de viktiga lägena i slutet hade det löst sig, avslutade Claar som tillsammans med sina lagkamrater nu får börja förbereda hemresan till Sverige.

Spanien möter vinnaren mellan Danmark och Norge i semifinal.

SVERIGE–SPANIEN 33–34 (20–18)
Sverige: Hampus Wanne 9, Fredric Pettersson 6, Jim Gottfridsson 5, Felix Claar 3, Jonathan Carlsbogård 3, Albin Lagergren 2, Niclas Ekberg 2, Max Darj, Andreas Palicka.
Spanien: Aleix Gomez 8, Raul Entrerrios 5, Alex Dujshebaev 5, Daniel Sarmiento 4, Adrian Figueras 4, Eduardo Gurbindo 2, Antonio Garcia 2, Angel Fernandez 2, Jorge Maqueda, Miguel Sanchez-Migallon.
Målutveckling: 5 min: 2–4, 10 min: 4–6, 15 min: 9–9, 20 min: 14–12, 25 min: 17–15, 30 min: 20–18, 35 min: 21–19, 40 min: 25–23, 45 min: 28–25, 50 min: 29–29, 55 min: 30–32, 60 min: 33–34.
Utvisningar, Sverige: 4 x 2 min. Spanien: 3 x 2 min.
Domare: Robert Schulze & Tobias Tönnies, Tyskland.
Publik: 0 (Yoyogi nationalstadion, Tokyo, Japan).

GRUPPSPEL

Lördag 7 augusti:
Segrare semifinal 1–Segrare semifinal 2, 14.00

• För alla matcher, resultat och tabeller, se OS-sidan
• Samtliga matchtider är svenska tider (för japansk tid, lägg på sju timmar)
• Samtliga matcher spelas i Yoyogi nationalstadion i Tokyo

Text: Olof Thyrelius Ericson