Herrarnas U19-VM skjuts upp

Herrarnas U19-VM, som planerades till 28 april-2 maj i tjeckiska Brno, skjuts upp.

Foto: Per Wiklund

Sveriges U19-herrlandslag var laddat och redo för världsmästerskapet i Brno, men på grund av coronapandemin har Internationella Innebandyförbundet beslutat att det inte kan genomföras på utsatta datum. I stället skjuts det upp till 25-29 augusti.

– Det här var ett scenario som vi vet var ett alternativ och vi står bakom beslutet till fullo. Alla nationer har de senaste veckorna bidragit med information till Internationella Innebandyförbundet som underlag för beslutet. Att skjuta upp mästerskapet ökar chanserna för ett genomförande med samtliga nationer, vilket gynnar det sportsliga perspektivet. Förhoppningsvis är vi också i ett annat läge i pandemin då, säger Svensk Innebandys landslagschef Joakim Lindström och fortsätter:

– Sverige har ett oerhört starkt lag som absolut kommer vara med och fightas om guldet när väl U19-VM spelas. Nu finns det tid att ytterligare arbeta med spelarna för att slipa på detaljer som kan bli avgörande.

Det tidigare beslutade spelschemat ligger kvar, förutom att datumen ändras.

– Vi förstår att det här beskedet väcker frågor om damernas U19-VM i Uppsala, som planeras 5-9 maj. Det beslutet dröjer dock lite längre med tanke på att det är en annan situation än Brno. Mästerskapet i Uppsala har redan flyttats två gånger. Om det inte är möjligt att genomföra det i maj är det sannolikt att det ställs in helt. Det arbetas just nu med frågan inom både Svenska och Internationella Innebandyförbundet och vi återkommer med besked så fort ett beslut finns, säger Lindström.

Mer information om herrmästerskapet finns på U19-VM:s hemsida.

Foto: Per Wiklund

Storsatsning på studio inför SM-finalen8.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 24 april spelas SM-finalen, en av innebandyns kronjuveler, i Gavlehovshallen i Gävle. Svensk Innebandy har beslutat att inte ha någon publik under finalen. Men för att ändå få den tilltänkta publiken att känna finalpuls bjuder Svensk Innebandy, tillsammans med Svenska Spel och Riksidrottsförbundets satsning ”Tillsammans för fler i rörelse”, in till en två timmars gratis studiosändning dagen före finalen.

U19-VM i Uppsala skjuts upp17.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Det historiska U19-världsmästerskapet i Uppsala har skjutits upp två gånger, nu står det klart att mästerskapet skjuts upp ytterligare, till 1–5 september. – Ett tryggt och säkert arrangemang är i dessa tider en prioriterad fråga, hälsan och liv går före allt. De senaste rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten gör att vi behöver flytta fram U19-VM, så att så många som möjligt kan delta, säger Stefan Jonasson, marknads-och arrangemangschef.

Öppet brev - Nu skriker vi16.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag publicerar Riksidrottsförbundet en rapport som visar en alarmerande minskning av idrottsaktiviteter för helåret 2020. Siffrorna bekräftar det ledare, spelare, gymnaster, aktiva och föräldrar har vittnat om under denna period. Verksamheten inom idrottsförbund (Basketboll-, Gymnastik-, Handboll-, Innebandy- och Volleybollförbundet) står för hela 53 % av de minskade aktiviteterna och varnar nu för svåra och långsiktiga konsekvenser för det svenska samhället om inte kraftig handling vidtas.