Herrlandslaget i bandy VM-genrepade med turneringsseger

Med siktet inställt på VM i Åby i månadsskiftet mars/april genrepade det svenska herrlandslaget i helgen med seger i landslagsturneringen på Tingvalla Isstadion i Karlstad.
Foto: Anders Andersson/andersa.se

Under dagarna tre har det spelats landslagsbandy i den relativt nya arenan på Tingvalla i Karlstad. Sverige, Finland och Norges A-landslag har matchats mot varandra inför stundande världsmästerskap i Åby, men även ställts mot en synnerligen frisk fläkt i det svenska U25-landslaget. Under söndagen avslutades turneringen med att Sverige mötte Sverige, men trots att U25-landslaget hade förhoppningar om att störa ”storebror” så visade herrlandslaget tämligen omgående att gammal är äldst.

– Jag tycker A-landslaget visar väldigt bra kvaliteter under de första 20-25 minuterna av första halvlek. Där blev vi ordentligt testade. Sedan tycker jag att vi växer in i matchen och vi har en jäkligt bra start på andra halvlek. Vi har lägen att få in ytterligare något mål, säger Team 25:s förbundskapten, Pierre Roos, efter 2-6-förlusten.

För hans kollega i A-landslaget, Mattias Sjöholm, var söndagen ett bra avslut på en helg som annars började tveksamt med en 2-3-förlust mot Finland i fredags.

– Vi gjorde en bra match mot Finland. Visst blev det förlust, men det fanns mycket saker vi kan ta med oss och om man ser i ett längre perspektiv så finns det saker vi kan slipa på från den matchen. Vi gjorde en hel del bra saker mot Norge också och idag tycker jag att vi sätter tonen direkt från början. Vi har bra tryck, lite raka anfall när det blir läge för det, vi styr tempot ganska bra och är tajta defensivt, säger Sjöholm.

Med drygt två månader kvar till VM har den östgötske förbundskaptenen nu mycket utvärdering att göra för att tillslut landa i en komplett och uttagen VM-trupp. Kanske finns då även ett par spelare som representerade U25-landslaget i helgen med.

– Det är grym konkurrens om varenda position och det är väl så det ska vara i ett landslag. Jag tycker bara att det är roligt att kunna välja och vraka. Det handlar om att hitta spelare som kan passa ihop som grupp och att individerna fungerar och har de spetskompetenser som vi söker. Det finns mycket spelare att välja på och det ska bli jäkligt kul att sätta sig och börja formulera en bruttotrupp till att börja med, säger Mattias Sjöholm.

Matchfakta landslagsturnering i Karlstad 20-22 januari:

Fredag 20/1:

Norge 5 - 14 Sverige Team 25

Målskyttar Sverige: Isac Karlsson 7, Gustav Friman 2, Kasper Sandgren, Alexander Härndahl, Ted Hedell, Rasmus Sjöström & Samuel Heeger.

Sverige A 2 - 3 Finland

Målskyttar Sverige: Christoffer Edlund, Martin Landström

Lördag 21/1:

Finland 4 - 8 Sverige Team 25

Målskyttar Sverige: Isac Karlsson 2, Samuel Heeger 2, Gustav Friman, Alexander Härndahl, Ted Hedell, Oskar Westh.

Sverige A 16 - 2 Norge

Målskyttar Sverige: Christoffer Edlund 5, Oskar Wikblad 3, Martin Johansson 2, Joel Broberg, Martin Karlsson, Martin Landström, Martin Söderberg, Erik Säfström, Albin Airisniemi.

Söndag 22/1:

Finland 4 - 4 Norge

Sverige A 6 - 2 Sverige Team 25

Målskyttar A: Martin Landström, Joel Broberg, Oskar Wikblad, Christoffer Edlund, Albin Airisniemi, Erik Säfström.

Målskyttar Team 25: Isac Karlsson, Ted Hedell

___________