Herrlandslaget inledde dubbelmötet mot Finland på bästa sätt

Herrlandslaget fick en perfekt start på helgens dubbelmöte mot Finland när man besegrade hemmalaget med 4-3 under lördagskvällen. "Det var en viktig match för oss att känna att vi resultatmässigt är med, det är en sak även om prestation självklart alltid kommer att vara det viktigaste i den här fasen", säger förbundskapten Nikas Nordén.
Foto: Salibandy.fi/Anssi Koskinen

Sverige fick en kanonstart på det första mötet av två under helgen mot Finland. Efter en period ledde blågult med 3-0 över värdnationen och kunde till slut vinna med 4-3. Efter slutsignal var förbundskapten Niklas Nordén mycket nöjd med lagets insats.

- En klart godkänd prestation idag, säger Niklas Nordén.

Bland spelarna som utmärkte sig lite extra i kvällens möte mot Finland så vill förbundskaptenen lyfta fram Hampus Ahrén som ikväll svarade för två assist.

- Han gör en kanoninsats idag och driver sin femma på ett väldigt bra sätt.

Sveriges defensiv imponerade även i matchen och just försvaret är något som förbundskaptenen är väldigt nöjd efter slutsignal.

- Att vårt låga försvar fungerade känns väldigt bra och att energinivån var rätt på många platser är vi också supernöjda med. Attityden till att vinna är också positivt.

Imorgon klockan 13.00 är det återigen dags för herrlandslaget att möta Finland - men först ska ledarstaben gå igenom kvällens match och lägga upp nya mål inför morgondagen.

- Vi letar svar och vi fick många besked idag. Vi ska sitta ner nu och då bestämmer vi nya mål för den matchen, vi har några med oss men vi fick lite nya saker utifrån den här matchen som vi ska jobba med, avslutar Niklas Nordén.

Finland-Sverige 3-4 (0-3, 2-1, 1-0)

0-1 (05.29) Albin Sjögren (Carl Kostov-Bredberg)
0-2 (09.46) Emil Johansson (Hampus Ahrén)
0-3 (16.38) Rasmus Enström (Alexander Galante Carlström)