Herrlandslaget matchar mot Tyskland

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.

Det svenska herrlandslaget är klara för det stora EM-kvalet som startar i februari 2020, där man kommer att ställas mot Kroatien, Turkiet och Nederländerna. Under augusti månad kommer de att samlas i Södertälje för att träffas och träna inför matchen mot ett av Europas bästa landslag, Tyskland. Även om vissa spelare är borta på grund av skador och rehab är det ett bra svenskt lag som kommer att mönstras i tyska Trier den 11 augusti.

Mest spännande blir seniorlandslagsdebuten för William ”Billy” Magarity, vars syster Regan som debutant gjorde succé för damlandslaget i basket-EM. – Vi är oerhört glada över att Billy är med oss, han är 208 cm lång och det senaste året spelat i KK Zadar, i den tuffa kroatiska ligan. Han har en fantastisk touch och är även defensivt väldigt stark, säger landslagsansvarig Fredrik Joulamo.

En annan debutant är den unge point guarden Melwin Pantzar som till vardags spelar i Real Madrid och just spelat U20-EM för Sverige. Pantzar har sedan tidigare varit med på träningsläger men kommer nu alltså att bli uttagen till match också. Debuten kan knappast bli tuffare, på andra sidan står nämligen en av NBA:s allra kvickaste spelare, stjärnguarden Dennis Schröder.

Comeback gör Tobias Borg som kommer från ett väldigt fint år i spanska andradivisionen. Borg fick stort förtroende och var en av spelarna som ledde klubben Real Betis till serieseger och direktavancemang till spanska högstaligan ACB. – Jag är glad att Tobias är tillbaka, han ger oss mycket energi och är en riktigt tuff försvarare som också kan slå sin man 1-1. Han kan spela point guard men förmodligen kommer han att spela mest som shooting guard, säger förbundskapten Hugo Lopez.

Matchen är Tysklands första förberedelsematch inför VM i Kina och Sverige bedöms som ett lagom motstånd. För Sverige är träningslägret en chans för gruppen att lära känna varandra och fortsätta lagbygget. – Vi ska se över allting, jag hoppas de kommer ihåg lite av det vi gick igenom i det senaste kvalet men vi kommer att bygga från grunden på defensivt och offensivt. Jag är väldigt glad över att spelarna tar denna tid av sin semester och sluter upp, säger Hugo Lopez.

En som kommer att vara med utan att spela är Marcus Eriksson.
– Just nu rehabtränar Marcus, men han är på plats. Han vill absolut vara med i EM-kvalet också, fortsätter Lopez.

Matchen spelas söndagen den 11 augusti kl 18:00 och det är SolidSport som kommer att visa den.

Kallade spelare till herrlandslagets läger och träningslandskamp (5-12/8):

Namn Födelseår Klubb 2018-2019 Moderklubb
Alexander Lindqvist 1991 Södertälje BBK Täby Basket