Herrlandslaget matchar mot Tyskland

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.

Det svenska herrlandslaget är klara för det stora EM-kvalet som startar i februari 2020, där man kommer att ställas mot Kroatien, Turkiet och Nederländerna. Under augusti månad kommer de att samlas i Södertälje för att träffas och träna inför matchen mot ett av Europas bästa landslag, Tyskland. Även om vissa spelare är borta på grund av skador och rehab är det ett bra svenskt lag som kommer att mönstras i tyska Trier den 11 augusti.

Mest spännande blir seniorlandslagsdebuten för William ”Billy” Magarity, vars syster Regan som debutant gjorde succé för damlandslaget i basket-EM. – Vi är oerhört glada över att Billy är med oss, han är 208 cm lång och det senaste året spelat i KK Zadar, i den tuffa kroatiska ligan. Han har en fantastisk touch och är även defensivt väldigt stark, säger landslagsansvarig Fredrik Joulamo.

En annan debutant är den unge point guarden Melwin Pantzar som till vardags spelar i Real Madrid och just spelat U20-EM för Sverige. Pantzar har sedan tidigare varit med på träningsläger men kommer nu alltså att bli uttagen till match också. Debuten kan knappast bli tuffare, på andra sidan står nämligen en av NBA:s allra kvickaste spelare, stjärnguarden Dennis Schröder.

Comeback gör Tobias Borg som kommer från ett väldigt fint år i spanska andradivisionen. Borg fick stort förtroende och var en av spelarna som ledde klubben Real Betis till serieseger och direktavancemang till spanska högstaligan ACB. – Jag är glad att Tobias är tillbaka, han ger oss mycket energi och är en riktigt tuff försvarare som också kan slå sin man 1-1. Han kan spela point guard men förmodligen kommer han att spela mest som shooting guard, säger förbundskapten Hugo Lopez.

Matchen är Tysklands första förberedelsematch inför VM i Kina och Sverige bedöms som ett lagom motstånd. För Sverige är träningslägret en chans för gruppen att lära känna varandra och fortsätta lagbygget. – Vi ska se över allting, jag hoppas de kommer ihåg lite av det vi gick igenom i det senaste kvalet men vi kommer att bygga från grunden på defensivt och offensivt. Jag är väldigt glad över att spelarna tar denna tid av sin semester och sluter upp, säger Hugo Lopez.

En som kommer att vara med utan att spela är Marcus Eriksson.
– Just nu rehabtränar Marcus, men han är på plats. Han vill absolut vara med i EM-kvalet också, fortsätter Lopez.

Matchen spelas söndagen den 11 augusti kl 18:00 och det är SolidSport som kommer att visa den.

Kallade spelare till herrlandslagets läger och träningslandskamp (5-12/8):

Namn Födelseår Klubb 2018-2019 Moderklubb
Alexander Lindqvist 1991 Södertälje BBK Täby Basket
Charles Barton Jr 1992 Kangaroes Mechelen (BEL) Högsbo Basket
Denzel Andersson 1996 BC Luleå  Hudik Basket
Elijah Clarance 1998 Fraport Skyliners Frankfurt (TYS) Malbas
Johan Löfberg 1995 CB Breogan (SPA) Högsbo Basket
Ludvig Håkanson 1996 Movistar Estudiantes (SPA) Alvik Basket
Melwin Pantzar 2000 Real Madrid (SPA) Sigtuna
Nicholas Spires 1994 Monbus Obradoiro (SPA) Tumba
Thomas Massamba 1985 BC Luleå KFUM Linköping
Tobias Borg 1993 Real Betis (SPA) Södertälje BBK
Viktor Gaddefors 1992 Antibes Sharks (FRA) Uppsala Basket
William Magarity 1993 KK Zadar (KRO) Norrköping

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.