Herrlandslagets styrkebesked - andra raka segern mot Finland

Herrlandslaget fick en perfekt avslutning på helgens dubbelmöte mot Finland när laget under söndagen besegrade de regerande världsmästarna med 4-1. "Vi är såklart jättenöjda med resultatet", säger förbundskapten Thomas Brottman.
Foto: Salibandy.fi/Juhani Järvenpää

Under söndagen följde herrlandslaget upp lördagens 4-3 seger mot Finland genom att besegra de blåvita med 4-1. Helgens dubbelmöte mot Finland slutar därmed med två segrar för det svenska herrlandslaget.

-  Vi är såklart jättenöjda med resutltatet. Sen det vi kanske framförallt är mest nöjda med är att vi tycker att vi börjar lite svajigt och Finland får initiativet i den första perioden. Vi kommer in i paus och pratar om att vi ska tävla lite i att vara påslagna och just där och då ledde Finland i att vara påslagna. Men jag tycker att vi hämtar upp den kampen bra och går förbi dem i det och tack vare det kommer vi in i matchen, säger förbundskapten Thomas Brottman.

Stor segerregissör i söndagens möte blev Kim Nilsson som svarade för ett mål och två assist, och efter slutsignalen så var förbundskapten Thomas Brottman mycket nöjd med Nilssons insats.

- Han steppar upp när det behövs och vi får de här mentalt jobbiga målen för Finland tack vare Kim. I de här lägena så är det viktigt att han gör de här målen, det är därför han är här, och han levererar det han ska. Så det var jättebra, säger Thomas Brottman.

Att Sverige vann sin andra raka match mot Finland på två dagar är också något som förbundskaptenen lyfter fram från helgens dubbelmöte som en styrka.

- Vi bevisar lite för oss själva att vinsten igår inte var en engångsföreteelse. Att vi är någonting på spåren och det känns bra både som grupp, lag och som förbundskaptener eftersom att vi jobbar med lite nya saker. Då är det skönt att det ser ut som att det fungerar rätt bra.

För herrarna så är VM i december i Finland det stora målet och Thomas Brottman menar att det finns många positiva delar att plocka ut från helgens matcher inför resan mot det som komma skall.

- Vi är i en fas där vi jobbat mycket med försvarsbitar och där tycker jag att vi får svar att vi är på rätt väg med den delen. Sen har vi andra delar som vi nu kan arbeta med i lite lugn och ro eftersom vi känner att försvaret sitter när vi är påslagna, avslutar Thomas Brottman.

Finland-Sverige 1-4 (1-1, 0-1, 0-2)

1-0 (03.30) Juha Kivilehto (Mikko Leikkanen)
1-1 (04.26) Kim Nilsson (Emil Nilsen)

1-2 (05.39) Johan Samuelsson (Kim Nilsson)