Herrlandslagets trupp till EM-kvalet uttagen

Förbundskapten Hugo Lopez har tagit ut landslagstruppen som ska fortsätta resan mot Basket-EM 2021 i EM-kvalet, och samtidigt skriver svensk baskethistoria den 24 februari i Globen.

När herrlandslaget samlas igen 17 februari är det nästan ett år sedan man spelade för-EM-kvalet och besegrade Danmark i Malmö i den avgörande matchen.

Stommen i truppen som förbundskapten Hugo Lopez kallat består av spelare som de senaste åren varit bärande i herrlandslaget, som till exempel Ludvig Håkanson, Viktor Gaddefors och Christopher Czerapowicz. Håkanson bytte klubblag i somras, och har under säsongen i VTB och polska ligan höjt sitt spel till nästa nivå - bland annat skjuter han 48% från trepoängslinjen.

- Spännande trupp, med både erfarenhet och ungdomlig entusiasm, kommenterar landslagsansvarige Fredrik Joulamo truppen.

- Gemensamt för allihop är att det just nu är en generellt hög nivå på spelarnas klubbprestationer, där flera faktiskt spelar sitt livs klubbasket just nu.

Med i truppen finns också Olle Lundqvist, som var U20-landslagets bästa poänggörare i förra årets U-EM, och imponerat under säsongen i spanska andradivisionen. Även Melwin Pantzar, som spelade sin första seniorlandskamp i augusti i träningslandskampen mot Tyskland, är kallad.
- Det ska bli jätteroligt att se Olle och Melwin tillsammans med de stora pojkarna - och att även ha Tobias Borg tillbaka i gänget känns mycket skönt. Tobias har varit saknad ett tag, säger Joulamo.

Kring medverkan av svenska EuroLeague-spelare gäller samma läge som tidigare, att EuroLeague inte tar uppehåll för landslagsfönster under pågående säsong.
- BC Khimki och Real Madrid har meddelat oss att Jonas Jerebko och Jeffery Taylor inte tillåts ansluta till denna samling. En del frågetecken kvarstår, som t ex Marcus Erikssons medverkan. Om Marcus får ansluta är upp till Alba Berlin, men vi känner oss trygga i att han vill vara med oss om det går.

- Vidare finns det lite små skavanker här och där, men den trupp vi nu tagit ut är den vi ser har bäst förutsättningar just nu, avslutar Joulamo.

Herrlandslaget inleder EM-kvalet på bortaplan mot Kroatien 21 februari, innan man kommer hem för den stora händelsen - Sverige-Turkiet i Ericsson Globe 24 februari. Det blir en historisk landskamp, då ett svensk basketlandslag för första gången spelar i Globen.

Följande spelare är kallade till landslagsfönstret 15-24 februari

Namn Född Längd Pos. A-landskamper Moderklubb Klubb 2019-2020
Denzel Andersson 1996 203 Forward 2 KFUM Hudik BC Luleå
Charles Barton Jr. 1992 193 Guard  8 Högsbo Basket  Gmunden Swans (ÖST)
Simon Birgander 1997  210  Center  Helsingborg BBK  Joventut (SPA)
Tobias Borg  1993  184  Guard  40  Södertälje BBK  Real Betis (SPA)
Christopher Czerapowicz  1991  199  Forward  19  Kvarnby BBK  Obradoiro (SPA)
Viktor Gaddefors  1992  201  Forward  31  KFUM Uppsala  Antibes (FRA)
Ludvig Håkanson  1996  187  Guard  40  Alvik Basket  Stelmet Zielona (POL)
Alexander Lindqvist 1991 205 Forward 52 Täby Basket Mallorca (SPA)
Olle Lundqvist 1999 200 Forward - KFUM Jämtland Real Canoe (SPA)
Johan Löfberg 1995 200 Forward 8 Högsbo Basket Mallorca (SPA)
William Magarity 1993 210 Center 1 Norrköping BF BAXI Manresa (SPA)
Melwin Pantzar 2000 190 Guard 1 Sigtuna BBK Monaco (FRA)
Erik Rush 1988 197 Forward 33 South Carolina (USA) Unieuro Forli (ITA)
Nicholas Spires 1994 210 Center 31 Tumba Basket Obradoiro (SPA)

Reserver (i bokstavsordning): Elijah Clarance (Den Bosch, NED), Carl Engström (Wetterbygden Basket), Niklas Larsson (Köping Stars), Thomas Massamba (Jämtland Basket).

Kommande schema (EM-kval)
17 februari: Samling Södertälje, träningsläger
21 februari: EM-kval, Kroatien-Sverige (borta)
24 februari: EM-kval, Sverige-Turkiet (hemma)

Information om pressträffar, öppna träningar och presskonferenser under träningsläger och under EM-kvalet kommer att meddelas vid senare tillfälle.

Biljetter

Biljetter till Sverige-Turkiet i Ericsson Globe 24 februari finns tillgängliga och går att köpa här.

Basketlandslagens app
Följ allt som händer herrlandslaget under EM-kvalet i vår app, Basketlandslagen Gameday. Finns att ladda ner till iOS och Android här.

Förutsättningar EM-kval

Sverige spelar i Grupp D i EM-kvalet, där slutmålet är Basket-EM 2021. EM-kvalet består av 8 grupper med 4 lag i varje grupp, där de tre högst placerade lagen i varje grupp kvalificerar sig till Basket-EM.

Sveriges kommande EM-kvalmatcher

21 februari Kroatien-Sverige (b), 24 februari Sverige-Turkiet (h), 26 november 2020 Nederländerna-Sverige (b), 29 november 2020 Sverige-Kroatien (h), 19 februari 2021 Turkiet-Sverige (b), 22 februari 2021 Sverige-Holland (h).

Ackreditering
 Sverige-Turkiet
Mediarepresentanter, journalister och fotografer gör sin ackrediteringsförfrågan till Sverige-Turkiet på Globen 24 februari via FIBA Media Portal, som ni hitta här.
Frågor, kontakta Robin Svensson på robin.svensson@basket.se.

Besöksadress Trålgränd 2