Het landskamp till Malmö

Sveriges hetaste landslag just nu är utan tvivel det svenska damlandslaget i basket. Efter sommarens succé i EM för Amanda Zahui och company är det nu äntligen dags för en hemmalandskamp. Svenska Basketbollförbundet har valt att lägga matchen mot Montenegro den 17 november i Kalis Loyds hemstad Malmö. - Det är en dröm som går i uppfyllelse, jag kan knappt tro det är sant, Isstadion kommer att vara on fire, skrattar Kalis Loyd.

När damlandslaget i fjol slog det svenska publikrekordet med dunder och brak på Hovet var 29-åriga Kalis Loyd en av de bärande spelarna. I sommarens EM var hon gnistan som tog Sverige till kvartsfinal och hon blev snabbt en publikfavorit. Nu får hon möjligheten att slå publikrekordet i sin hemstad när SBBF tillsammans med Malmö stad väljer att spela i Isstadion som tar över 5000 personer.

- Jag blev klart avundsjuk på Elijah Clarance som fick göra sin debut i Malmö i vintras och då väcktes tanken att kanske... Jag hoppas att hela Malmö och Basketsverige sluter upp och hejar fram oss, och tar chansen att se världsspelare som Amanda Zahui och tvillingarna Eldebrink, fortsätter Loyd.

Malmö Stad ser fram emot att återigen få vara värd för en internationell basketlandskamp och är stolta över att denna gången få önska damerna välkomna till staden. Senast i februari fyllde herrlandslaget Baltiska hallen och publiken fick se en mycket spännande match mot Danmark.

- Att Svenska Basketbollförbundet återigen väljer Malmö som spelort är ett kvitto på att vår och Malbas organisation gör många bra saker. Vi ser fram emot att vidareutveckla samarbetet med SBBF och Malbas för att göra Malmö stad till ett naturligt inslag i svensk basket, säger Attila Juhasz, evenemangschef Malmö Stad.

Matchen blir också hemmadebut för den nya förbundskaptenen Marco Crespi. Den 57-årige italienaren har både en femteplats i OS och ett EM-guld på meritlistan och är kanske den ende som kan matcha Amanda Zahuis energi. Han ser fram emot matchen i Malmö.

- Jag mötte Sverige som förbundskapten för Italien i Borås och det var fantastisk atmosfär i hallen. Jag lovar att publiken i Malmö kommer att få se mycket känslor och passion på golvet och gå hem laddade med energi, säger Marco Crespi.

SBBF samarbetar med den lokala basketföreningen Malbas för andra gången på kort tid.
- Malbas har gjort en lång resa på kort tid och vänt klubben från ekonomisk kris till att vara en modern, växande och jämställd idrottsförening med stabil ekonomi. Att vi än en gång för förtroendet att vara medarrangör och erbjuda, inte bara Malmöpubliken utan hela södra Sverige, en högklassig basketupplevelse är ett kvitto på att vi levererar och gör saker och ting rätt, säger Katarina Olsson, klubbchef Malbas.

Sverige har förutom Montenegro även Israel i gruppen mot vilka Sverige inleder kvalet borta den 14 november. Dessförinnan samlas truppen i Malmö för träningar.
Biljetterna till matchen mot Montenegro 17 november släpps den 25 oktober.

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.