Hetaste arbetsgivarna framröstade av 6 000 naturvetare

Mer än 6 000 akademiskt utbildade naturvetare har listat vilka arbetsgivare de helst vill jobba hos. På en delad förstaplats hamnar AstraZeneca och Länsstyrelsen. AstraZeneca klassas även som den mest innovativa arbetsgivare. - Vi är otroligt glada för utmärkelserna som är ett kvitto på att vi gör rätt saker, säger Anna Söderman, hr-chef på AstraZeneca i Sverige.

Naturvetarbarometern är en stor enkätundersökning som fackförbundet Naturvetarna gjort bland sina medlemmar. Mer än 6 000 personer har svarat på vad som gör en arbetsgivare attraktiv, men även klassat vilka företag och organisationer de helst vill arbeta hos. På delad förstaplats hamnar Astra Zeneca och Länsstyrelsen.

- Jätteroligt att få den här uppmärksamheten, och hedrande att dela förstaplatsen med AstraZeneca, säger Sven-Erik Österberg som är landshövding och myndighetschef för Länsstyrelsen Stockholm.

AstraZeneca mest innovativa företaget

AstraZeneca har ett starkt varumärke och varor och tjänster som man kan stå för, enligt de som besvarat enkäten. Företaget erbjuder även möjlighet till kompetensutveckling och stimulerande arbetsuppgifter, vilket är viktiga faktorer när naturvetare söker nytt jobb.

Förutom att vara en av de hetaste arbetsgivarna, koras AstraZeneca även som den mest innovativa arbetsgivaren. I undersökningen svarar deltagarna att AstraZeneca har en innovativ och informell företagskultur vilket gör att företaget toppar denna kategori i rankingen.

- Vi lever på innovation, det är inbyggt i vårt DNA. Vi pratar om det dagligen och det händer mycket när man möts över gränserna i ett ständigt lärande, säger Anna Söderman.

Företaget är dessutom den mest attraktiva arbetsgivaren bland män, bland personer som arbetar inom life science och bland 41 – 50 åringar.

Länsstyrelsen favorit hos studenter

På delad förstaplats finns Länsstyrelsen, som också röstats fram till att vara den mest hållbara arbetsgivaren. Länsstyrelsen erbjuder för medlemmarna avgörande faktorer som stimulerande arbetsuppgifter, arbete med hållbarhetsfrågor och möjlighet till kompetensutveckling. Det är framför allt personer som arbetar inom miljösektorn, kvinnor, personer yngre än 30 samt studenter som listar Länsstyrelsen som sin favoritarbetsgivare.

Att länsstyrelsen rankas som den mest hållbara arbetsgivaren är de inte förvånade över.

- Det ligger i jobbets natur i tillsynen av miljö, djurskydd och att värna viktiga naturvärden. Många brinner för Agenda 2030, säger Sven-Erik Österberg.

Värderingar styr ungas val av arbetsgivare

Ett genuint hållbarhetsarbete, produkter och tjänster man kan stå för och möjlighet till kompetensutveckling rankas högt när unga naturvetare listar vad som är viktigt när de ska söka jobb. Men de uttrycker också att fast anställning, flexibla arbetstider och konkurrenskraftig lön måste erbjudas dem i framtiden. En stor majoritet anser även att kollektivavtal är viktigt. Det bekräftas av andra undersökningar som Naturvetarna gjort med sina yngre medlemmar det senaste året.

10-i-topp mest attraktiva arbetsgivare

1. AstraZeneca
  2. Länsstyrelsen
  3. Naturvårdsverket
  4. Kommunen
  5. Sveriges lantbruksuniversitet
  6. RISE
  7. Regionen
  8. Karolinska institutet
  9. Livsmedelsverket
  10. Lunds universitet

Källa: Naturvetarbarometer 2022.

Om Naturvetarbarometern:

Datainsamlingen genomfördes under perioden 5 maj 2022 – 14 juni 2022 via enkätutskick. Enkäten skickades ut till Naturvetarnas medlemmar samt till samtliga studenter på som studerar naturvetenskapliga program på ett svenskt universitet.

Totalt svarade 6 158 personer på enkäten. Av respondenterna var 473 studenter.