Audi

Hetta och sandstormar: Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt

Dela
Inför debuten i det berömda Dakarrallyt i januari 2022, har Audi Sport testat Audi RS Q e-tron i nästan två veckor i Marocko under de mest extrema förhållanden. Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz och Mattias Ekström turades om att köra den avancerade prototypen.
Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
  • Extrema förhållanden under tvåveckorstest i öknen
  • Första testet i sanddynerna för den elektriska drivlinan
  • Andreas Roos: ”Vi har fortfarande mycket kvar att göra innan Dakarrallyt”

Efter tester i Tyskland och Spanien begav sig teamet till öknen och sanddynerna i Marockos värme. Återigen var alla tre förarteamen involverade. Dakarrekordhållaren Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz och Mattias Ekström turades om att köra den avancerade prototypen.

Kartläsarna Edouard Boulanger, Lucas Cruz och Emil Bergkvist var givetvis med. Förare och co-driver är tillsammans en viktig enhet i Dakarrallyt och de måste känna sig bekväma i kupén.

"Det var en av  många saker vi hade på vår att-göra-lista efter testet i Zaragoza", säger Andreas Roos, ansvarig för fabriksprojekt inom motorsport hos Audi Sport. "Inför testet i Marocko gjorde vi modifieringar så att föraren och co-drivern får mer utrymme i den trånga cockpiten och kan kommunicera bättre med varandra. Återkopplingen var positiv."

Förhållandena i Marocko var bitvis extrema. "Termometern klättrade tidvis över 40 grader, säger Sven Quandt, teamchef för Q Motorsport. Sandstormarna försvårade också testningen. Dessutom uppstod som väntat en del nya problem i de höga temperaturerna, vilket gav avbrott i testningen och som behövde lösas innan nästa test."

"Vi förväntar oss betydligt lägre temperaturer vid Dakarrallyt, säger Andreas Roos. "Vi åkte medvetet till Marocko för att testa vårt koncept under de mest extrema förhållanden. Komponenter som t.ex. MGU utvecklades inte för att användas i så höga temperaturer, men även växellådan och andra komponenter har belastats på eller till och med över sina gränser på grund av hettan. De insikter vi har fått i Marocko är ovärderliga, men de visar också att vi fortfarande har mycket kvar att göra innan Dakarrallyt och det är inte mycket tid kvar."

Högspänningsbatteriet, som utvecklats speciellt för Dakarrallyt, är också ett viktigt område. "Allt handlar om optimal temperaturstyrning och att kunna ta fram batteriets maximala prestanda", säger Roos. "Här lär vi oss vid varje test. Det är anledningen till att vi ska till öknen med en elektrifierad drivlina. Vi får otroligt mycket erfarenhet som vi delar med våra kollegor från utvecklingen av våra personbilar."

Audi RS Q e-tron är försedd med en elektrisk drivlina med två motorgeneratorenheter (MGU) från Formel E. Högspänningsbatteriet, som är nyutvecklat av Audi Sport, laddas när man kör via en energiomvandlare bestående av en effektiv TFSI-motor från DTM och en tredje MGU.

Parallellt med testet började Audi Sport i Neuburg att bygga den första tävlingsbilen med chassinummer 104. "Testbilen är en prototyp där allt inte passar perfekt än", säger Benedikt Brunninger, projektledare för Dakarrallyt inom Audi Sport. "När det gäller själva tävlingsbilarna siktar vi på absolut perfektion."

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
Ladda ned bild
Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
Ladda ned bild
Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
Ladda ned bild
Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
Ladda ned bild
Mattias Ekström och Emil Bergkvist testar Audi RS Q e-tron i Marocko inför Dakarrallyt
Mattias Ekström och Emil Bergkvist testar Audi RS Q e-tron i Marocko inför Dakarrallyt
Ladda ned bild
Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
Ladda ned bild
Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
Ladda ned bild
Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
Ladda ned bild
Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
Ladda ned bild
Arnau Niubo, Mattias Ekström, Andreas Roos
Arnau Niubo, Mattias Ekström, Andreas Roos
Ladda ned bild

Länkar

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

 

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.

Säljstart för nya Audi A3 i vässad toppform12.3.2024 10:30:07 CET | Pressmeddelande

En omfattande uppgradering för en framgångsrik modell: Audi A3, bilen med vilken Audi 1996 etablerade premiumkompaktklassen, är sportigare, bekvämare och mer digital än någonsin tack vare progressiv design, utökad standardutrustning och nya material och erbjudanden. Appar som kan användas direkt på den digitala skärmen, valbara dagsljussignaturer och möjligheten att när som helst lägga till funktioner on demand möjliggör en hög grad av individualisering. Säljstarten sker nästa vecka med A3 Sportback 35 TFSI S tronic till ett ca-pris på 354.200 kr.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye