Hetta och sandstormar: Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt

Inför debuten i det berömda Dakarrallyt i januari 2022, har Audi Sport testat Audi RS Q e-tron i nästan två veckor i Marocko under de mest extrema förhållanden. Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz och Mattias Ekström turades om att köra den avancerade prototypen.

Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
  • Extrema förhållanden under tvåveckorstest i öknen
  • Första testet i sanddynerna för den elektriska drivlinan
  • Andreas Roos: ”Vi har fortfarande mycket kvar att göra innan Dakarrallyt”

Efter tester i Tyskland och Spanien begav sig teamet till öknen och sanddynerna i Marockos värme. Återigen var alla tre förarteamen involverade. Dakarrekordhållaren Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz och Mattias Ekström turades om att köra den avancerade prototypen.

Kartläsarna Edouard Boulanger, Lucas Cruz och Emil Bergkvist var givetvis med. Förare och co-driver är tillsammans en viktig enhet i Dakarrallyt och de måste känna sig bekväma i kupén.

"Det var en av  många saker vi hade på vår att-göra-lista efter testet i Zaragoza", säger Andreas Roos, ansvarig för fabriksprojekt inom motorsport hos Audi Sport. "Inför testet i Marocko gjorde vi modifieringar så att föraren och co-drivern får mer utrymme i den trånga cockpiten och kan kommunicera bättre med varandra. Återkopplingen var positiv."

Förhållandena i Marocko var bitvis extrema. "Termometern klättrade tidvis över 40 grader, säger Sven Quandt, teamchef för Q Motorsport. Sandstormarna försvårade också testningen. Dessutom uppstod som väntat en del nya problem i de höga temperaturerna, vilket gav avbrott i testningen och som behövde lösas innan nästa test."

"Vi förväntar oss betydligt lägre temperaturer vid Dakarrallyt, säger Andreas Roos. "Vi åkte medvetet till Marocko för att testa vårt koncept under de mest extrema förhållanden. Komponenter som t.ex. MGU utvecklades inte för att användas i så höga temperaturer, men även växellådan och andra komponenter har belastats på eller till och med över sina gränser på grund av hettan. De insikter vi har fått i Marocko är ovärderliga, men de visar också att vi fortfarande har mycket kvar att göra innan Dakarrallyt och det är inte mycket tid kvar."

Högspänningsbatteriet, som utvecklats speciellt för Dakarrallyt, är också ett viktigt område. "Allt handlar om optimal temperaturstyrning och att kunna ta fram batteriets maximala prestanda", säger Roos. "Här lär vi oss vid varje test. Det är anledningen till att vi ska till öknen med en elektrifierad drivlina. Vi får otroligt mycket erfarenhet som vi delar med våra kollegor från utvecklingen av våra personbilar."

Audi RS Q e-tron är försedd med en elektrisk drivlina med två motorgeneratorenheter (MGU) från Formel E. Högspänningsbatteriet, som är nyutvecklat av Audi Sport, laddas när man kör via en energiomvandlare bestående av en effektiv TFSI-motor från DTM och en tredje MGU.

Parallellt med testet började Audi Sport i Neuburg att bygga den första tävlingsbilen med chassinummer 104. "Testbilen är en prototyp där allt inte passar perfekt än", säger Benedikt Brunninger, projektledare för Dakarrallyt inom Audi Sport. "När det gäller själva tävlingsbilarna siktar vi på absolut perfektion."

Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
Mattias Ekström och Emil Bergkvist testar Audi RS Q e-tron i Marocko inför Dakarrallyt
Arnau Niubo, Mattias Ekström, Andreas Roos

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

I första klass mot framtiden2.9.2021 23:06:09 CEST | Pressmeddelande

Under bilsalongen IAA 2021 i München visar Audi upp en privatjet för vägarna - Audi grandsphere concept. Liksom i ett förstaklassflyg kombinerar den 5,35 m långa grandsphere lyxkänslan i en privatjet med högsta komfort och en avancerad upplevelse ombord. Självkörande på nivå 4 ger den en helt ny frihet - interiören omvandlas då till en rymlig upplevelsesfär utan ratt, pedaler eller instrument. Framsätena blir en förstaklasslounge med maximalt med utrymme, fri sikt och tillgång till alla funktioner i ett heltäckande digitalt ekosystem.

Audi på väg mot klimatneutral mobilitet1.9.2021 10:29:15 CEST | Pressmeddelande

Redan om fyra år startar tillverkningen av den sista nya förbränningsmodellen från Audi. Från 2026 kommer premiummärket enbart släppa helt eldrivna nya modeller på marknaden. Tillverkningen av förbränningsmotorer kommer samtidigt att fasas ut fram till 2033. För att bli ledande leverantör av klimatneutral mobilitet optimerar Audi varje länk i värdekedjan och engagerar sig dessutom i utbyggnaden av förnybar energi. På temat “Hållbarhet” under Audis mediadagar inför bilsalongen IAA, presenterade företaget bland annat sin vision för klimatneutral tillverkning och visade hur hållbarhet implementeras i värdekedjan.

Vorsprung 2030: Audi ökar takten i omställningen26.8.2021 19:06:06 CEST | Pressmeddelande

Audi satsar på att bli hållbart, socialt och teknisk ledande till 2030. “Företagsstrategin ‘Vorsprung 2030’ säkerställer Audis handlingskraft för framtiden,” säger Markus Duesmann, CEO för AUDI AG. Förändringstakten i vårt samhälle ökar snabbt. Vi ökar därför takten på vår egen omställning.” För några veckor sedan annonserade Audi att företagets nya modeller från och med 2026 kommer att vara helt eldrivna. Produktionen av förbränningsmotorer fasas gradvis ut fram till 2033. Det tydliga beslutet är resultatet av en intensiv strategiprocess med ambitionen att fortsätta växa med lönsamhet.

Audi skysphere concept – framtiden ligger öppen10.8.2021 20:03:10 CEST | Pressmeddelande

Med en spektakulär roadster visar Audi upp den första medlemmen i en ny familj konceptbilar. Audi skysphere concept är en eldriven tvådörrars cabriolet vars linjer ger oss en direkt hint om framtidens Audi-design. Med konceptet vill Audi illustrera märkets vision för morgondagens progressiva lyxsegment, där kupén är interaktiv, och bilen en plattform för upplevelser. Autonom körning, interiör med revolutionerande ny design, och ett helt digitalt ekosystem gör det möjligt. Audi skysphere concept visas publikt vid Pebble beach under Monterey Car Week, inte långt från märkets nya designstudio i Malibu, där konceptbilen skapats.

Varvrekord på Nordslingan: Audi RS 3 snabbast i kompaktklassen3.8.2021 09:39:40 CEST | Pressmeddelande

Med en tid på 7:40.748 minuter är nya Audi RS 3 Sedan snabbast i kompaktklassen runt Nürburgrings nordslinga. Frank Stippler, racing- och utvecklingsförare för Audi Sport, förbättrade det tidigare varvrekordet i klassen med 4,64 sekunder. Framförallt bidrog den nya torque splittern, med sin helt variabla momentfördelning på bakaxeln, till rekordtiden. Audi RS 3 Sportback och RS 3 Sedan är nu beställbara med lansering i höst.

Framgångsrikt första halvår för Audi: Leveransrekord och starkt resultat30.7.2021 14:37:55 CEST | Pressmeddelande

Ett starkt resultat efter sex månader: Audi-koncernen uppnådde ett framgångsrikt halvårsresultat trots den kritiska situationen med halvledartillgång. Under perioden januari till juni levererade företaget totalt 981,681 bilar och summerade det bästa första halvåret Audis historia. Den positiva volymutvecklingen återspeglas även i det finansiella resultatet. Försäljningsintäkterna uppgick till 29,2 miljarder euro. Rörelseresultatet på 3,1 miljarder euro återspeglar den höga kundefterfrågan, en stark försäljningsinsats och fortsatt kostnadskontroll. Audi drog dessutom fördel av positiva värderingseffekter vid säkring av råmaterial. Försäljningsmarginalen på 10,7 procent ligger därför inom den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procent. Nettokassaflödet på 5,5 miljarder euro återspeglar den finansiella styrkan inom Audi-koncernen.