Hetta och sandstormar: Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt

Inför debuten i det berömda Dakarrallyt i januari 2022, har Audi Sport testat Audi RS Q e-tron i nästan två veckor i Marocko under de mest extrema förhållanden. Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz och Mattias Ekström turades om att köra den avancerade prototypen.

Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
  • Extrema förhållanden under tvåveckorstest i öknen
  • Första testet i sanddynerna för den elektriska drivlinan
  • Andreas Roos: ”Vi har fortfarande mycket kvar att göra innan Dakarrallyt”

Efter tester i Tyskland och Spanien begav sig teamet till öknen och sanddynerna i Marockos värme. Återigen var alla tre förarteamen involverade. Dakarrekordhållaren Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz och Mattias Ekström turades om att köra den avancerade prototypen.

Kartläsarna Edouard Boulanger, Lucas Cruz och Emil Bergkvist var givetvis med. Förare och co-driver är tillsammans en viktig enhet i Dakarrallyt och de måste känna sig bekväma i kupén.

"Det var en av  många saker vi hade på vår att-göra-lista efter testet i Zaragoza", säger Andreas Roos, ansvarig för fabriksprojekt inom motorsport hos Audi Sport. "Inför testet i Marocko gjorde vi modifieringar så att föraren och co-drivern får mer utrymme i den trånga cockpiten och kan kommunicera bättre med varandra. Återkopplingen var positiv."

Förhållandena i Marocko var bitvis extrema. "Termometern klättrade tidvis över 40 grader, säger Sven Quandt, teamchef för Q Motorsport. Sandstormarna försvårade också testningen. Dessutom uppstod som väntat en del nya problem i de höga temperaturerna, vilket gav avbrott i testningen och som behövde lösas innan nästa test."

"Vi förväntar oss betydligt lägre temperaturer vid Dakarrallyt, säger Andreas Roos. "Vi åkte medvetet till Marocko för att testa vårt koncept under de mest extrema förhållanden. Komponenter som t.ex. MGU utvecklades inte för att användas i så höga temperaturer, men även växellådan och andra komponenter har belastats på eller till och med över sina gränser på grund av hettan. De insikter vi har fått i Marocko är ovärderliga, men de visar också att vi fortfarande har mycket kvar att göra innan Dakarrallyt och det är inte mycket tid kvar."

Högspänningsbatteriet, som utvecklats speciellt för Dakarrallyt, är också ett viktigt område. "Allt handlar om optimal temperaturstyrning och att kunna ta fram batteriets maximala prestanda", säger Roos. "Här lär vi oss vid varje test. Det är anledningen till att vi ska till öknen med en elektrifierad drivlina. Vi får otroligt mycket erfarenhet som vi delar med våra kollegor från utvecklingen av våra personbilar."

Audi RS Q e-tron är försedd med en elektrisk drivlina med två motorgeneratorenheter (MGU) från Formel E. Högspänningsbatteriet, som är nyutvecklat av Audi Sport, laddas när man kör via en energiomvandlare bestående av en effektiv TFSI-motor från DTM och en tredje MGU.

Parallellt med testet började Audi Sport i Neuburg att bygga den första tävlingsbilen med chassinummer 104. "Testbilen är en prototyp där allt inte passar perfekt än", säger Benedikt Brunninger, projektledare för Dakarrallyt inom Audi Sport. "När det gäller själva tävlingsbilarna siktar vi på absolut perfektion."

Audi RS Q e-tron testad i Marocko inför Dakarrallyt
Mattias Ekström och Emil Bergkvist testar Audi RS Q e-tron i Marocko inför Dakarrallyt
Arnau Niubo, Mattias Ekström, Andreas Roos

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 53 miljarder euro 2021 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi-koncernen: All time high-resultat under första halvåret 20221.8.2022 11:22:43 CEST | Pressmeddelande

Audi-koncernen rapporterar en solid balans för första halvåret 2022. På grund av halvledarkrisen och covid-relaterade nedstängningar i Kina kunde Audi inte möta den starka efterfrågan på märket. Trots detta ökade Audi-koncernens försäljningsintäkter med två procent till 29,9 miljarder euro och rörelseresultatet uppnådde ett nytt rekord på 4,9 miljarder euro. Med 16,5% var rörelsemarginalen väl över föregående år och den strategiska målkorridoren på 9 till 11%. Bakgrunden till resultatet är bland annat den positiva prispositionen, den solida verksamheten hos lyxbilsmärkena Lamborghini och Bentley samt medvind i säkrade råvaruaffärer. Audi-koncernen bekräftar även prognosen för leveranser, försäljningsintäkter och avkastning för 2022.

Ett andra liv. Batterier från Audi e-tron återanvänds i rickshaws i Indien.14.7.2022 13:40:17 CEST | Pressmeddelande

Elbilsbatterier har fördelen att de kan återanvändas inom flera områden innan de återvinns. Audi använder bland annat batterier från testbilar i mobila laddstationer. Nu får de ett andra liv även i eldrivna rickshaws i Indien. Initiativtagare är det tysk-indiska startup-företaget Nunam som vill utforska hur moduler från högvoltsbatterier kan återanvändas i en ny funktion. Projektet syftar även till att stärka förvärvsmöjligheterna för kvinnor som får möjlighet att transportera sina varor utan mellanhänder. Det ideella startup-företaget i Berlin och Bangalore finansieras av Audi Environmental Foundation som stöttat Nunam i flera projekt sedan 2019.

Audi gör det lättare att ladda elbilen. Ett enda kort till 9700 laddpunkter i Sverige och 350.000 i Europa.16.6.2022 11:24:24 CEST | Pressmeddelande

Övergången till elbil skall vara enkel. Audi har därför satsat på en praktisk lösning som samlar majoriteten av Sveriges laddoperatörer i ett enda kort. Nyligen anslöts även Vattenfalls InCharge som bidrar med ytterligare ca 4200 laddpunkter. Sedan lanseringen 2019 har antalet anslutna laddpunkter mer än tredubblats. Totalt fungerar kortet nu på ca. 350.000 laddpunkter i 26 länder i Europa, varav 9700 i Sverige. För att göra laddningen ännu smidigare kan ägare till nyare Audi e-tron dessutom använda sig av Plug & Charge vid Ionitys stationer.

Audi etablerar fler laddstationer efter lyckad pilotfas14.6.2022 18:03:20 CEST | Pressmeddelande

Audi charging hub är ett koncept som framförallt är tänkt för storstäder och riktar sig till alla som inte kan ladda hemma. Den första pilotanläggningen öppnade i december i tyska Nürnberg och nu har stationen utvärderats med positiva resultat. 60% av laddningarna har varit återkommande elbilister som upptäckt fördelarna med det unika konceptet. Nu utvidgas satsningen till fler städer. Till hösten öppnar en anläggning i Zürich och därefter i Salzburg och Berlin. Under 2023 och 2024 planerar Audi öppna ännu fler stationer i Tyskland.

Audi bidrar till hållbar mobilitet under World Economic Forum i Davos25.5.2022 08:30:04 CEST | Pressmeddelande

I samband med toppmötet World Economic Forum som pågår i Davos säkerställer Audi att deltagarna transporteras hållbart i den schweiziska alpbyn. Audi finns på plats med en helt eldriven bilflotta och dessutom mobila laddningsstationer som är uppbyggda av återvunna batterier. I en förlängning satsar Audi dessutom på snabbladdningsstationer i stadsmiljö och att skapa en hållbar leveranskedja för batterier.