Himmelen fick vänta två år - musikalsuccé återuppstår i Göteborg

Efter närmare två års paus gör ”Så som i himmelens” stjärnor äntligen comeback. Göteborgs emotsedda musikal spelas nio kvällar på Scandinavium, 27 maj-5 juni. Originalversionen framförs av bl.a Malena Ernman, Philip Jalmelid, Tuva B Larsen, Morgan Alling och Anders Ekborg.

De hann spela inför 221.000 besökare i Stockholm, men intresset är ändå fortsatt stort. När föreställningen återupptas är det 25 inspirerade skådespelare som samlas kring de senaste årens största svenska scenframgång.
Producenten Vicky von der Lancken förbereder hela nio föreställningar i Scandinavium. Det blir arenans största musikalsatsning sedan Mamma Mia 2007. Allt i samarbete med 2Entertain och konsertproducenten Patrik Krall. Alla parter känner tacksamhet över att artisterna vill återvända till sina roller, trots lockande erbjudanden från andra teatrar.

- Det är en fantastisk känsla för oss alla. Publiken behöver det verkligen, att vi alla drar vårt strå till stacken för att samhället stegvis ska komma tillbaka. Då är kultur och konserter en viktig beståndsdel, anser jag, säger Vicky von der Lancken.

Kay Pollaks film ”Så som i himmelen” blev en världssuccé och nominerades till en Academy Award (Oscar) 2005. Parallellt med Scandinavium-satsningen går musikalen på export, närmast till scener i Norge, Finland, Österrike, Island och Tyskland. Manuset är översatt till engelska, norska, finska, danska och tyska. Johan och Vicky von der Lancken hade innan pandemin besök av utländska teaterkollegor, bland annat från Londons West End och Broadway. Att en svensk musikal lockar utländska teaterhus är ytterst ovanligt. Men det har hänt tre gånger tidigare, för en välkänd duo: Björn Ulvaeus och Benny Andersson. Deras musikaler Chess, Kristina från Duvemåla och Mamma Mia har alla framförts utomlands.

FAKTA

Musikalversionen av ”Så som i himmelen”, producerad av Johan von der Lancken och i regi av Markus Virta hade premiär i Stockholm 13 september 2018.

I originalensemblen ingår Philip Jalmelid, Tuva B Larsen, Malena Ernman, Morgan Alling, Anders Ekborg, Christopher Wollter, Sofia Pekkari, Bea Järås, Rikard Björk, Thérèse Andersson Lewis och Linus Eklund Adolphson.
Filmen ”Så som i himmelen” premiärvisades 3 september 2004 och har setts av 1,47 miljoner svenska biobesökare. Den nominerades till både en Oscar och åtta Guldbaggar. Ledmotivet ”Gabriellas sång” med Helen Sjöholm låg på Svensktoppen i 68 veckor.

Biljetterna till Scandinavium släpps den 13 december 2021.

”Så som i himmelen” är skapad av Kay Pollak, Carin Pollak, kompositör Fredrik Kempe och medförfattare Edward af Sillén. Originalets regissör är Markus Virta och för musikaliska arrangemang står Karl-Johan Ankarblom. Exekutiv producent Vicky von der Lancken.

Presskontakt Magnus Stråberg 0705-16 60 90, magnus@straberg.se

070-181 59 71http://www.momentgroup.com/

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter knappt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har fler än 500 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Falkenberg.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wagners Bistro, Wallmans, Wallmans Group

Önska, så spelar vi! - Golden Hits lanserar nya underhållningskonceptet Golden Pianos5.11.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Efter ett pandemityngt och nedstängt år slår nöjespalatset Golden Hits upp portarna med ett helt nytt underhållningskoncept: Golden Pianos-kvällar, där gästerna får vara med och bestämma repertoaren. Med hjälp av tre briljanta sångare och livemusiker skapas en episk fest fylld av glädje och allsång - där dagsfärska hits blandas med kända klassiker med igenkänningsfaktor. - Under pandemin har många längtat efter att mötas och uppleva musik tillsammans. Golden Pianos är precis en sådan drömkväll, det är glädje för själen, säger Minette Bengtsson, producent och den som ligger bakom idén. - Golden Pianos är ett unikt koncept som jag inte sett förut i den här formen. En dinnerclub och riktigt rolig fest som går direkt över i nattklubb. Legendariska Golden Hits har legat på Kungsgatan 29 i Stockholm i snart 30 år och beskrivs ofta som Stockholms roligaste dansställe och nattklubb. Här finns restaurang, scener, tre dansgolv, barer och karaoke.

Nu öppnar hela Kungsportshuset upp igen!4.10.2021 10:48:32 CEST | Pressmeddelande

Nu öppnar Kungsportshusets alla våningar upp igen och i eventarenan på andra och tredje plan kommer det att bjudas på upplevelser av varierande slag med underhållning, mat & dryck som gemensamma nämnare. På entréplan flyttar Ulf Wagner med team in och lanserar i samarbete med Kungsportshuset den nya krogen Wagners Bistro, där menyn kommer att bytas ofta och där det ska gå att sitta hela kvällen - eller bara titta in och ta något i baren.