Himmelen fick vänta två år - musikalsuccé återuppstår i Göteborg

Efter närmare två års paus gör ”Så som i himmelens” stjärnor äntligen comeback. Göteborgs emotsedda musikal spelas nio kvällar på Scandinavium, 27 maj-5 juni. Originalversionen framförs av bl.a Malena Ernman, Philip Jalmelid, Tuva B Larsen, Morgan Alling och Anders Ekborg.

De hann spela inför 221.000 besökare i Stockholm, men intresset är ändå fortsatt stort. När föreställningen återupptas är det 25 inspirerade skådespelare som samlas kring de senaste årens största svenska scenframgång.
Producenten Vicky von der Lancken förbereder hela nio föreställningar i Scandinavium. Det blir arenans största musikalsatsning sedan Mamma Mia 2007. Allt i samarbete med 2Entertain och konsertproducenten Patrik Krall. Alla parter känner tacksamhet över att artisterna vill återvända till sina roller, trots lockande erbjudanden från andra teatrar.

- Det är en fantastisk känsla för oss alla. Publiken behöver det verkligen, att vi alla drar vårt strå till stacken för att samhället stegvis ska komma tillbaka. Då är kultur och konserter en viktig beståndsdel, anser jag, säger Vicky von der Lancken.

Kay Pollaks film ”Så som i himmelen” blev en världssuccé och nominerades till en Academy Award (Oscar) 2005. Parallellt med Scandinavium-satsningen går musikalen på export, närmast till scener i Norge, Finland, Österrike, Island och Tyskland. Manuset är översatt till engelska, norska, finska, danska och tyska. Johan och Vicky von der Lancken hade innan pandemin besök av utländska teaterkollegor, bland annat från Londons West End och Broadway. Att en svensk musikal lockar utländska teaterhus är ytterst ovanligt. Men det har hänt tre gånger tidigare, för en välkänd duo: Björn Ulvaeus och Benny Andersson. Deras musikaler Chess, Kristina från Duvemåla och Mamma Mia har alla framförts utomlands.

FAKTA

Musikalversionen av ”Så som i himmelen”, producerad av Johan von der Lancken och i regi av Markus Virta hade premiär i Stockholm 13 september 2018.

I originalensemblen ingår Philip Jalmelid, Tuva B Larsen, Malena Ernman, Morgan Alling, Anders Ekborg, Christopher Wollter, Sofia Pekkari, Bea Järås, Rikard Björk, Thérèse Andersson Lewis och Linus Eklund Adolphson.
Filmen ”Så som i himmelen” premiärvisades 3 september 2004 och har setts av 1,47 miljoner svenska biobesökare. Den nominerades till både en Oscar och åtta Guldbaggar. Ledmotivet ”Gabriellas sång” med Helen Sjöholm låg på Svensktoppen i 68 veckor.

Biljetterna till Scandinavium släpps den 13 december 2021.

”Så som i himmelen” är skapad av Kay Pollak, Carin Pollak, kompositör Fredrik Kempe och medförfattare Edward af Sillén. Originalets regissör är Markus Virta och för musikaliska arrangemang står Karl-Johan Ankarblom. Exekutiv producent Vicky von der Lancken.

Presskontakt Magnus Stråberg 0705-16 60 90, magnus@straberg.se