Hirschers fenomenala avslutning gav trippel till Österrike

Henrik Kristoffersen hade redan slagit den österrikiske giganten Marcel Hirscher i fredagens storslalom. Det var tydligt att Hirscher inte skulle låta det hända igen. Han visade varför han är den bäste i världen och den ende som kunnat rubba honom tappade sin chans i andra åket. Därmed blev det en österrikisk trio på pallen i tävlingen som avslutade alpina VM i Åre.

Michael Matt, Marcel Hirscher och Marco Schwarz. Foto: Jan M Lundahl

Henrik Kristoffersen gick sannolikt in med lite extra självförtroende efter vinsten i herrarnas storslalom i fredags. Då var Marcel Hirscher inte riktigt i slag på grund av en förkylning. På söndagen var norrmannen tvåa ut i första åket efter Clement Noël och gjorde en solid insats. Det spelade dock ingen roll när Marcel Hirscher passerade mållinjen, 1.70 före Kristoffersen.

Alexis Pinturault, vinnare av herrarnas kombination och trea i storslalomen, gick ut direkt efter Hirscher och höll jämnt med österrikaren under större delen av åket. Ett litet misstag i branten lade på ett antal hundradelar för fransmannen som kom in 56 hundradelar efter Hirscher i mål. Förutom Pinturault var ingen närmare än sekunden efter Hirscher i första åket. Marco Schwarz lade sig på tredje plats med 1.22 sekunder upp till ledning och Michael Matt på fjärde plats, 1.35 efter deras lagkamrat Hirscher.

För hemmapubliken stod det största hoppet till OS-guldmedaljören André Myhrer som dock inte hade sin bästa dag slutade på 13:e plats. Han delade besvikelsen i vad som var hans sista VM-deltagande med lagkamraten Mattias Hargin, som startade med nummer 28 på västen och slutade som 20:e man.

–     Man kan inte skylla någon annan för att man har ett sent startnummer. Men det är chockerande att man kan vara långt efter, sade Mattias Hargin, som ändå hade ett leende på läpparna inför andra åket.

Ramon Zenhäusern och Dave Ryding stod för bra insatser och gjorde en varsin långsittare på ledarstolen. Ryding körde upp sig från 20:e till nionde plats. Ramon Zenhäusern satt i en bekväm ledarsits innan det var dags för de fyra toppåkarna. För alla norrmän på plats var Henrik Kristoffersen största hoppet om medalj men han hade en dålig dag och slutade på åttonde plats. Österrikarna Marco Schwarz och Michael Matt slog till med kanonåk i andra omgången och det såg ut att kunna bli helt österrikiskt på pallen.

Fransmannen Alexis Pinturault var den enda som kunde rubba trion. Men efter ett rejält misstag slutade fransmannen på en retsam fjärdeplats. Därmed hade Matt och Schwarz säkrat medaljerna.

–     Målet var att ta en medalj i mästerskapet och det var verkligen fint att ta en medalj med laget men det här betyder mer för mig, säger Michael Matt, som var med i det österrikiska laget som vann lagtävlingen.

Hirscher hade en tung uppladdning inför storslalomen då han ändå slutade på andra plats efter Kristoffersen med en förkylning i kroppen. På söndagen fanns däremot inga tveksamheter. Han tog inga större risker i det andra åket och behöll sin ledning in i mål där han hyllades med rätta. Med sin andra medalj i mästerskapet och sitt tredje VM-guld är han och Ingemar Stenmark de enda som vunnit tre VM-guld i slalom. Samtidigt var det en sliten Hirscher som tog emot medaljen.

–     Den största känslan just nu är att pressen är borta. Jag känner mig lättare och jag vill tacka hela mitt team för de senaste fyra dagarna har inte varit lätta. Jag tycker vi jobbade bra ihop, säger han samtidigt som han flaggar för att det här var hans sista världsmästerskap.

–     Jag är tröttare än vanligt vilket syns på foton och märks i intervjuer. Men tro mig, jag är jätteglad för de här två medaljerna och de betyder mycket för mig för jag blir äldre och det är fint att jag fortsätter att prestera. Det som är positivt med negativa saker är att man glömmer dem. När jag ser tillbaka på det här kommer jag ihåg förkylningen och resten är bara varma känslor.

Vädret har svängt i alla riktningar under mästerskapet och det har inte undgått åkarna hur mycket jobb som ligger bakom de goda backförhållanden som de ändå har fått.

–     Vädret var verkligen en utmaning för er men grattis till fantastiska tävlingar, säger Hirscher.

Se hela resultatlistan här >>

Michael Matt, Marcel Hirscher och Marco Schwarz. Foto: Jan M Lundahl