Hiss- och rulltrappsbranschen bidrar till Musikhjälpens rekordinsamling!

Anställda och företag inom hiss- och rulltrappsbranschen har samlat in 128 430 kr till Musikhjälpen 2017. Årets insamling slog rekord både vad gäller insamlade medel och antal engagerade. Totalt samlades 74 miljoner kronor in genom 586 000 bidrag. Pengarna går till projektet ”Barn är inte till salu”.

Musikhjälpen är ett insamlingsevent som funnits i Sverige sedan 2008. I 144 timmar sänder P3 och SVT/SVT Play direkt dygnet runt för att tillsammans med Radiohjälpen uppmärksamma och på olika vis samla in pengar till en undangömd humanitär katastrof. Det är ett nytt tema i Musikhjälpen varje år. Årets tema är Barn var inte till salu. Läs mer om temat > >

- De anställda inom hissbranschen känner ett stort ansvar för det som händer i samhället. Både vad gäller att arbeta för att förbättra säkerheten för användare av hissar och rulltrappor samt öka den fysiska tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning, men även i ett bredare perspektiv. Varje minut säljs fyra barn i sexhandeln världen över och 2 miljoner barn utnyttjas i sexhandeln varje år. Det är fruktansvärda siffror. Därför känns det mycket bra för oss att genom Musikhjälpen 2017 bidra till arbetet med att förebygga sexhandel med barn. Tillsammans kan vi göra stora förändringar för utsatta barn-, säger Daniel Nyman, ordförande för Hissförbundet.

Om Hissförbundet Hiss- och rulltrappsbranschen omsätter 7 miljarder per år och har 3 300 anställda inom ca 200 företag. Hissförbundet, branschorganisation för hiss- och rulltrappsföretagen, består av 33 medlemsföretag och representerar över 85 % av den svenska branschen. Hissförbundet har sitt kansli hos Teknikföretagens Branschgrupper.

Läs mer om Hissförbundet: www.hissforbundet.se

För mer information, kontakta Daniel Nyman, ordförande Hissförbundet: Tel 070 985 9191