Hissförbundet vinner ELA Award 2016

Vid European Lift Associations (ELA) årsmöte tidigare i veckan tilldelades det svenska Hissförbundet priset ELA Award 2016. Priset delas årligen ut till den mest framgångsrika hissbranschorganisation i Europa.

Hissförbundet tilldelas priset 2016 baserat på det gedigna och framgångsrika arbete förbundet och dess medlemmar gjort i samband med implementeringen av det nya hissdirektivet i Sverige. När Hissförbundet insåg att införandet av det nya hissdirektivet riskerade att försenas gjordes ett omfattande arbete med berörda parter för att säkerställa att införandet av det nya direktivet kunde genomföras i tid. I nära samarbete med SWETIC (Swedish Association for Testing, Inspection and Certification) lyckades Hissförbundet påverka föreskrivande myndigheter och ansvarigt departement att forcera ärendet. En försening av direktivet hade annars kunnat orsaka allvarliga konsekvenser för både brukare och leverantörer då nyinstallerade hissar riskerade att annars inte kunna tas i bruk.

- Det känns mycket roligt att få ett internationellt erkännande för de gemensamma insatser som Hissförbundet och SWETIC gjort kring implementeringen av det nya hissdirektivet och som lett till att Sverige är ett av de få länder i Europa som lyckats implementera direktivet i tid, säger Jörgen Backersgård, ordförande i SWETIC.

En annan viktig anledning till att priset nu tilldelas den svenska organisationen är Hissförbundets aktiva engagemang med att lyfta upp tillgänglighetsfrågorna på den politiska agendan. Tillsammans med SPF Seniorerna, DHR och Parasport Sverige har förbundet skapat en Tillgänglighetsarena i Almedalen som kommer att hållas för andra året i rad under Almedalsveckan 2017.

- Att skapa utrymme för tillgänglighetsfrågorna är mycket viktigt i en tid där det pratas mycket om regellättnader i den bostadspolitiska debatten. Vi ser en överhängande risk att dagens lagstiftning kring tillgänglighet kan komma att urholkas. Syftet med Tillgänglighetsarenan är att belysa att tillgänglighet inte är ett särintresse för en specifik grupp i samhället. Det är tvärtom; Tillgänglighet är viktigt för alla i samhället. För barnfamiljer, äldre, personer med funktionsnedsättning och för de som är sjuka under en kortare eller längre period. Det är helt enkelt en jämställdhetsfråga i vidare bemärkelse.” säger Daniel Nyman, ordförande i Hissförbundet

För mer information, vänligen kontakta:

Charlotte Teglgaard, Generalsekreterare, Hissförbundet, 0725-012522, charlotte.teglgaard@tebab.com

Hissförbundet är den svenska branschföreningen för företag som tillverkar, monterar och underhåller hiss- och rulltrappsinstallationer. Medlemsföretagen representerar över 85 % av den svenska branschen. www.hissforbundet.se