Historien om Tivoli och dess grundare

Inne på Tivoli i Köpenhamn finns en staty av en man som nästan alla som besökt nöjesparken passerat, men som väldigt få reflekterat över. Statyn föreställer Tivolis grundare och skapare, Georg Carstensen. Den 31:a augusti kommer nöjesparken hylla hans 210:e födelsedag. Men vem var då denna man och hur kom det sig att han kom på att Köpenhamn behövde en nöjespark? Här är historien bakom mannen som gjorde Danmark festligare och Tivoli till Danmarks mest besökta turistattraktion.
Staty av Tivolis grundare Georg Carstensen. Foto: Lasse Salling.

Den 31 augusti 1812 föddes mannen som skulle växa upp och skapa Danmarks största turistattraktion. Från början hade Georg Carstensen blickarna riktade mot den stora världen, kanske för att han växte upp i den nordafrikanska hamnstaden Alger, där hans pappa var generalkonsul. Trots det kom han på det bästa konceptet någonsin för Köpenhamn – ett koncept som ingen i världen har lyckats kopiera. Georg Carstensen var bara 30 år gammal när han skapade Tivoli. Inspirationen kom tivolis i Paris och från Vauxhall i London, som han besökte på sina utlandsresor. Tivoli i Köpenhamn är sedan dess en attraktion som förvandlats till en plats som nästan alla danskar har en relation till.

Georg Carstensen hade fått tillstånd av kung Christian VIII att bygga ett Tivoli i Köpenhamn och det tog bara två månader att bygga Tivoli. Den första säsongen varade bara i sju veckor och bjöd på bland annat belysning med orientaliska lampor, luftballonger och ett vaxkabinett. Under de följande åren tillkom både byggnader, fler åkattraktioner och plantering. Byggnaderna bestod huvudsakligen av trästolpar och segelduk, och inne i trädgården fanns konditorier och tea-salonger, stora husliknande burar med exotiska fåglar, färgade lampor, en stor orientalisk basarbyggnad med restaurang och flera butiker, en konstnärsgräsmatta, en teater , en bowlinghall och en skjutbana, och inte att förglömma ett cirkustält. Själva utformningen av Tivoli är ungefär densamma som öppningsåret 1843. Pantomimteatern ligger idag där den första teatern låg och basarbyggnaden är idag hotell Nimb. Men på den tiden låg Tivoli strax utanför Köpenhamns stadsmur. Tivolisjön och sicksackallén inne i trädgården är historiska lämningar från det försvarsverk som omgav Köpenhamn.

Danmarks första berg-och-dalbana såg dagens ljus under Tivolis invignings år 1843 och fick Köpenhamnsborna att skrika högt. Detta trots att resan bara tog 7 sekunder. Vid järnvägskarusellen spelades orkestermusik och i det turkiskt inspirerade konserthuset spelade H.C. Lumbye sina moderna galopper, allt emedan venetianska gondoler seglade på Tivolisjön. Danskarna fick helt förståeligt Tivolifeber, vilket gjorde Tivoli till en omedelbar succé.

Som en tur i en berg-och dalbana går livet upp och ner

Georg Carstensen var en impulsiv, innovativ och envis entreprenör. Han saknade aldrig idéer, och redan som barn sa hans lärare till honom att han hade för mycket fantasi. Han beskrivs som ett otvivelaktigt stort geni och ett ”enfant terrible” som alltid letade runt i staden för att hitta människor som skulle gå med på hans idéer. Hans liv var därför ironiskt nog som en berg-och dalbana som gick upp och ner. Han lyckades skaffa sig en karriär inom militären, hittade på och publicerade olika populära tidningar, designade Crystal Palace i New York, gifte sig och fick barn i Västindien, skapade Tivoli och senare Tivolis konkurrent, nöjesparken Alhambra på Frederiksberg.

Tyvärr var Georg Carstensens tid i Tivoli inte bara äventyrlig. Den energiske unge mannen var ofta oense med de gamla styrelseledamöterna, vars huvudfokus var att göra klart Tivoli så att utdelningen av de man satsat skulle bli så hög som möjligt. ”Tivoli blir aldrig färdigt – att slå sig ner vore att sluta halvvägs” skrev Carstensen i ett brev till styrelsen när Tivoli var ett år. Och just frasen ”Tivoli blir aldrig färdig” har blivit en viktig del av Tivolis DNA.

Tradition och innovation har varit kärnan i Tivolis nästan 180 år långa liv. Nya nöjen, restauranger, blommor, teater och musikstycken framförs i unika historiska miljöer. Tivoli är alltid som aldrig förr. 1848 kastade styrelsen ut Georg Carstensen från nöjesparken. 9 år senare dog han, bara 45 år gammal, av lunginflammation. Men på Tivolis 25-årsdag 1868 reste Tivoli en byst som minnesmärke – Carstensen hedrades och gamla tvister begravdes. I dag är han den ende från den gamla styrelsen som blir ihågkommen och hyllad.

I övrigt:

Tivoli är världens näst äldsta nöjespark.

Tivoli firar Georg Carstensen den 31 augusti på Garnisons Kirkegården och i Tivoli vid Georg Carstensens staty, där en krans läggs ned.

För mer information, kontakta handläggare och kommunikatör av Tivolis historia; Nora Petersen via Tivolis presschef Torben Plank Mobil: +45 22 23 74 40 Email: tpl@tivoli.dk

Staty av Tivolis grundare Georg Carstensen. Foto: Lasse Salling.
Georg Carstensen. Foto: Tivoli
Slänggungekarusell, Tivoli. Foto: Anders Bøgild
Tivoli. Foto: Mellanie Gandø

Drottning Margrethe fortsätter sitt konstnärliga arbete12.3.2024 16:43:54 CET | Pressmeddelande

I sommar är det nionde gången som Drottning Margrethe kommer att ha designat scenografin och kostymer till en balettföreställning som sätts upp på en av Tivolis teatrar. Föreställningen bygger på Hans Christian Andersens berättelse ”Dummerjöns” och det är den berömda tonsättaren och dirigenten Philip Faber som komponerat musiken. För koreografin ansvararar den prisbelönta koreografen och solisten vid Kungliga Danska Baletten, Tobias Praetorius. Baletten har premiär den 22 juni 2024 på Tivolis Pantomimteater.

Tryck på knappen och säg ”pyt”!6.3.2024 15:33:15 CET | Pressmeddelande

Med en stor reklamskylt på Medborgarplatsen i Stockholm uppmanar Danmark alla Stockholms hipsters att ”chilla”. Samtidigt rullas en kampanj ut i sociala medier med en video där ”The Danish Zen” presenteras. Danskarnas unika förmåga att säga strunt samma, låta saker passera och deras avslappnade förhållningssätt till livet marknadsförs nu som "The Danish Zen" - och som en bra anledning att semestra i Danmark. Bakom kampanjen står den danska turistorganisationen VisitDenmark.

Aarhus - först i världen med att testa retursystem för kaffekoppar23.1.2024 15:00:51 CET | Pressmeddelande

I Danmarks näst största stad, Aarhus, kommer det framöver att vara slut med att slänga engångs-kaffekoppar i sopkorgar, på gatan eller i parker. Som en del av ett treårigt försök kan man nu välja en återanvändningsbar kopp som kan pantas när man köper varma eller kalla ”to-go-drycker” i Aarhus. Aarhus blir den första platsen i världen med ett gemensamt pantsystem, där man kan panta sin ”to-go-kaffekopp” i speciella pantautomater i centrum.