Historisk årsdag för Volkswagens fabrik i Wolfsburg

För 70 år sedan, den 8 oktober 1949, överlämnade Storbritannien förvaltarskapet för Volkswagen till Förbundsrepubliken Tyskland och delstaten Niedersachsen fick ansvaret för Volkswagenwerk GmbH.

Genom att fabriken kunde räddas lades grunden för Tysklands framväxande bilsamhälle.

Den brittiska militärregeringen räddade Wolfsburg-anläggningen från rivning efter andra världskrigets slut 1945. REME (The British Royal Electrical and Mechanical Engineers) hade ansvar för Wolfsburg-fabriken från juni 1945. Major Ivan Hirst kom till fabriken i augusti 1945 och förvandlade en förstörd fabrik för krigsmateriel till en produktionsanläggning för Volkswagen Beetle (Typ 1).

Genom att fabriken kunde räddas lades grunden för Tysklands framväxande bilsamhälle och fabriken blev en symbol för den västtyska rekonstruktionen och det tyska ekonomiska miraklet.

Representanter från brittiska militären, stationerade i Tyskland, besökte i samband med årsdagen ett arbetarmöte i Wolfsburg, tillsammans med Niedersachsens president Stephan Weil, där man uppmärksammande överlämningen av Volkswagen till Tyskland för 70 år sedan.

Mer information och fler bilder finns på:

Överste Charles Radclyffe undertecknade protokollet som överför förvaltningen av Volkswagenwerk till den federala tyska regeringen.
Det tusende exemplaret av "Bubblan" producerades i mars 1946.
I oktober 1947 markerade de första fem Volkswagen-bilarna som exporterades till Nederländerna början på en kommersiell export.
Det blev stor uppståndelse i Örkelljunga den 14 juli 1948, när de fyra första svenska Bubblorna stannade till på väg till Södertälje.

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Produktionsstart för Volkswagens nya elbil ID.3 – systemskifte till e-mobilitet4.11.2019 11:51:17 CETPressmeddelande

Volkswagen startar nu serietillverkningen av sin nya elbil ID.3 – och kommer därmed att göra elbilen tillgänglig för miljoner människor. För första gången någonsin konverteras en stor bilfabrik till produktion av helt eldrivna bilar. Volkswagen förvandlar sin fabrik i Zwickau till den största och mest effektiva elbilsanläggningen i Europa. Från och med den 4 november 2019 rullar de första bilarna ut från produktionslinjen.