Historisk Axess om korstågen

För de flesta svenskar är nog korstågen mest kända genom böckerna om Arn och filmen om Ivanhoe som visas varje nyårsdag på svenska TV sedan många år. De här fiktiva gestalterna Arn och Ivanhoe deltar båda i korståg, men hur stämmer dessa berättelser med verkligheten?

I Historisk Axess pratar Åsa Karlsson med professor Kurt Villads Jensen. Professor Villads Jensen har skrivit boken Korstågen: européer i heligt krig under 500 år som kom ut för ett par år sedan.
Vad definierade egentligen ett korståg? Vilken roll spelade påven? Hur spred sig korstågen över Europa?
Alla frågor om korståg reds ut i den nya säsongen av Historisk Axess.

Axess erbjuder aktuell svensk och internationell idédebatt inom samhällsvetenskap och humaniora. Axess TV sänder program inom kultur, samhälle och vetenskap. Utbudet består av egenproducerade program och utvalda internationella produktioner.

Till historiens försvar!10.12.2019 06:45:00 CETPressmeddelande

Julnumret av Axess blåser till strid mot den ogina behandlingen av historisk kunskap. Skolverket fick retirera om antiken, men det betyder inte att allt är gott och väl. Skolans historieämne har löjligt få timmar. Historiska erfarenheter ses som dammiga och förlegade. Det duger inte för ett kulturland. Dessutom Emil Uddhammar om kraven på lydnad i klimatdebatten och Richard Swartz om Milan Kundera. Plus 32 extra sidor om höstens svenska facklitteratur.

Nominerade till Stora Fackbokspriset12.11.2019 07:15:00 CETPressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.

Liberalism i blåsväder4.11.2019 13:56:58 CETPressmeddelande

Har liberalismen sina bästa dagar bakom eller framför sig? I nya numret av Axess tacklar sex vassa skribenter frågan utifrån olika vinklar. Tidskriften Fokus tillträdande publisher Jon Åsberg skriver om svenskarnas rädsla för att tycka olika. Simon Westberg undrar varför vi bygger bort barnen och PJ Anders Linder beskriver Januariöverenskommelsen som en pyrrhusseger för Socialdemokraterna. Axess nr 8/2019 är på väg till prenumeranterna och finns i butik i nästa vecka. Trevlig läsning!