Historisk dag för lantbruksdjuren – 1,5 miljon EU-medborgare i upprop mot burar

Igår kväll avslutades End the Cage Age, en av de största kraftsamlingarna för lantbruksdjuren i Europa någonsin. På 12 månader har medborgarinitiativet fått in mer än 1,5 miljon namnunderskrifter. Nu går kampanjen för att skrota burarna vidare till EU-parlamentet och EU-kommissionen.

Kalvar i mjölkindustrin skiljs från sin mamma kort efter födseln och hålls därefter i burar. Foto: Compassion in World Farming.

Mer än 300 miljoner grisar, hönor, kaniner, ankor och kalvar hålls i burar inom livsmedelsindustrin i Europa. Burarna är ofta karga, trånga och ger inte djuren möjlighet att röra sig som de vill och behöver.

Målet med medborgarinitiativet End the Cage Age är att en gång för alla skrota dessa burar, och ambitionen var att på ett år samla in minst 1 miljon namnunderskrifter, vilket skulle göra att EU-kommissionen tvingas behandla frågan. När uppropet avslutades igår kväll har målet nåtts, och mycket mer därtill.

– Vi är stolta och glada över att vi tillsammans med organisationer runt om i Europa nu har samlat in mer än 1,5 miljoner underskrifter. Nu måste EU-kommissionen inse hur viktig frågan om djurs välfärd är för många EU-medborgare, säger Linn Bleckert, kampanjkoordinator på Djurens Rätt.

Denna historiska framgång är resultatet av en gemensam satsning mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer runt om i Europa, i medborgarinitiativet End the Cage Age. Bara i Sverige har nästan 50 000 personer skrivit under uppropet, varav mer än 45 000 namn är insamlade av Djurens Rätt.

– Nu är det dags för EU att ta ställning, nu kräver miljoner EU-medborgare: skrota burarna. Ett liv i en bur är inget liv för ett djur, säger Linn Bleckert.

Uppropet avslutades igår kväll, men kampanjen End the Cage Age är långt ifrån över. Senare i september arrangeras ett event i Bryssel för att uppmärksamma de mer än 1,5 miljoner insamlade namnen, med Djurens Rätt som en av de deltagande organisationerna.

Fixerad sugga. Foto: M6NTHS/Eline Helena
Fixerad sugga som försöker nå sin kulting. Foto: M6NTHS/Eline Helena

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Över 60 företag mot burägg – men ICA stödjer fortfarande burhållning av hönor11.10.2019 06:13:00 CESTPressmeddelande

Sedan 1996 uppmärksammar äggbranschen andra fredagen i oktober som Äggets dag. Men något som de inte belyser är situationen för hönorna som värper äggen, och att nästan en miljon av hönorna i Sverige fortfarande hålls i burar. Organisationen Djurens Rätts kartläggning av företag och ägg visar att över 60 företag nu säger nej till burägg – något Djurens Rätt dock är besvikna över att livsmedelsjätten ICA fortfarande inte har gjort.