Trafikverket

Historisk händelse när Marieholmstunnelns första del sänks ner i Göta älv

Dela

Marieholmstunnelns första tunneldel sjösattes i april 2017 och nu pågår arbetet med att sänka ner delen till dess slutliga läge, under botten av Göta älv. En spännande milstolpe för projektet och en historisk händelse i Göteborg.

Foto: Kasper Dudzik
Foto: Kasper Dudzik

Marieholmstunneln, som är klar 2020, kommer att minska sårbarheten i Göteborgs trafiksystem väsentligt och avlasta trafiken genom Tingstadstunneln. Förbättrad framkomlighet för kollektivtrafiken och minskade utsläpp från vägtrafiken är andra positiva effekter.

Mellan den 2 och 9 december sänks den första tunneldelen ner i den muddrade rännan under botten av Göta älv. Det är en speciell och komplicerad process som kräver stor noggrannhet och särskild kompetens. Arbetet involverar ett stort antal internationella experter på komplicerade tunnelbyggen.

– Sänkningen av tunnelelementet är en milstolpe i bygget av Marieholmstunneln. Själva sänkningen är inte bara ett spektakulärt och komplicerat moment, utan också något unikt eftersom det bara färdigställs ett liknande sänktunnelprojekt om året i hela världen, säger Stein Kleiven, projektchef för Marieholmsförbindelsen.

Under nedsänkningen används ett vajersystem, bogserbåtar och dykare för att säkerhetsställa att tunneldelen hamnar i rätt position på botten. Under sänkningsprocessen är dykarnas uppgift att kontrollera tunneldelen under ytan. Det handlar främst om att bevaka så att inga skador uppstår på tunneldelen eller på gummipackningen mellan tunneldelarna.

– Hela sänkningsprocessen med bogsering från parkeringsläget, positionering och sänkning av tunneldelen kommer att ta ungefär två dygn. Sedan genomförs de sista arbetena under vatten de resterande fem dygnen. När tunneldelen ligger på plats i botten påbörjas planering och muddring inför sänkning av den andra tunneldelen, säger Johan Andrén, projektledare för Marieholmstunneln.

Sjösättningen och nedsänkning av den andra tunneldelen planeras att genomföras i månadsskiftet januari/ februari 2018.

Fakta: Marieholmstunneln byggs som en så kallad sänktunnel – där tunneln byggs i tre delar och sammanfogas under vattnet. En tunneldel väger 25 000 ton och är cirka 100 meter lång, 30 meter bred och omkring 10 meter hög. Bygget av Marieholmstunneln är världsunikt eftersom det färdigställs endast ett liknande sänktunnelprojekt om året i hela världen.

Läs mer om Marieholmstunneln: https://www.trafikverket.se/nara-dig/Vastra-gotaland/projekt-i-vastra-gotalands-lan/Marieholmsforbindelsen/Marieholmstunneln/

Film från sänkningen av den första tunneldelen: https://www.youtube.com/watch?v=z4xMiXFub5s

Film om hur Marieholmstunneln byggs: https://www.youtube.com/watch?v=0AAsPs6Odoo

Kontakter

Stein Kleiven, projektchef för Marieholmsförbindelsen, 0705-73 95 61, stein.kleiven@trafikverket.se

Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00

Bilder

Foto: Kasper Dudzik
Foto: Kasper Dudzik
Ladda ned bild
Foto: Kasper Dudzik
Foto: Kasper Dudzik
Ladda ned bild
Foto: Kasper Dudzik
Foto: Kasper Dudzik
Ladda ned bild
Foto: Kasper Dudzik
Foto: Kasper Dudzik
Ladda ned bild

Om

Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar och långsiktig planering av det samlade transportsystemet.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

Presstips: Trafikstörning Ölandsbron11.12.2017 09:00Pressmeddelande

Från tisdagen den 12 december till lördagen den 16 december utför Trafikverket mätningsarbeten på Ölandsbron. Det kräver att bron är fri från trafik under vissa perioder. Inmätningarna görs för kommande arbeten på högbrodelen under 2018. Framkomligheten kommer att vara begränsad på Ölandsbron mellan kl. 1 och kl. 4, med start natten mellan måndagen den 11 och tisdagen den 12 december. Vid normalt väder beräknas arbetet pågå till och med natten mellan torsdagen den 14 och fredagen den 15 december. Natten mellan fredag och lördag är aviserad som reserv, om vädret hindrar arbetet tidigare i veckan.  Trafikverket gör periodvis nödvändiga underhållsarbeten på Ölandsbron. Under åren 2016-2019 arbetar vi för att möjliggöra trygga och smidiga resor till och från Öland, idag och i framtiden.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum