Volkswagen Personbilar

Historisk Kristoffersson dominerade totalt i Hell

Dela
Som den andre föraren i VM-rallycrossens historia tog Johan Kristoffersson full pott: snabbast i samtliga fyra kvalomgångar, seger i semifinalen och en övertygande finaltriumf i norska Hell. Total dominans! Kristoffersson fick sällskap på pallen av teamkompisen Petter Solberg – en stark lagprestation av PSRX Volkswagen Sweden.
Dominanten Johan var oslagbar i varenda sväng.
Dominanten Johan var oslagbar i varenda sväng.

- Vilken fantastisk helg! Redan från början kände jag mig bekväm med bilen. Det är underbart när du har bilen så totalt under kontroll och känner att du kan göra precis som du vill, summerar Johan sin succétävling.

Till skillnad från tidigare tävlingar dominerade Johan Kristoffersson skeendet redan under lördagen på Lånke-banan. Två segrar innebar ledning över natten och på samma sätt fortsatte det under söndagen. Kristoffersson tog starterna och försvarade sin position med lätthet.

I semifinalen stod de båda PSRX Volkswagen Sweden-förarna än en gång bredvid varandra i första ledet och den här gången blev det ingen dramatik. Kristoffersson styrde sin Polo R Supercar till en övertygande seger och Solberg kom in som trea.
- Det här är ett så härligt race. Jag älskar att vinna här. Ok, Sverige är mitt hem, men jag bor nära Norge så den här segern är underbar. Samtidigt är de 30 poängen ännu viktigare.

Dramatiken i finalen utspelade sig i den första kurvan, strax bakom ledande Kristoffersson. Timmy Hansen fick en tryckare, åkte sidledes och var nära att träffa Johan. Efter att ha kommit genom där kontrollerade Kristoffersson händelserna. Mattias Ekström, med tidig joker bakom sig, jagade, men den regerande världsmästaren tryckte till lite extra med sin Polo R Supercar och var i mål åtta tiondelar före Ekström och med Petter Solberg som trea. Därmed tog värmlänningen sin andra seger på raken på Lånke-banan inför 24 000 åskådare och den fjärde triumfen på fem deltävlingar i årets VM.
- Ännu en fantastisk insats av PSRX Volkwagen Sweden. Vi hade en strategi och den fungerade. Finalen var okej när vi väl kom ur första svängen som etta och tvåa. Och det är fantastiskt att ha min teamkompis med mig upp på pallen.

Genom att vinna alla fyra kvalomgångarna, semifinalen och finalen kopierade Kristoffersson en bedrift som endast Andreas Bakkerud gjort tidigare i VM-sammanhang.
- Mycket bra känsla, tycker Johan.

Petter Solberg fick äntligen till det på sin hemmabana i Norge, även om det inte blev seger. Solberg fick till sist ge sig för Ekströms attack, men klarade tredjeplatsen med god marginal före Kevin Hansen.
- Det här var vad jag behövde efter besvikelsen på Silverstone. Det fanns inte mycket mer jag kunde göra. Visst hade det varit trevligt att vara etta och tvåa, men tredje plats är också bra. Det är ett riktigt starkt resultat av PSRX Volkswagen Sweden, summerar Petter.

Efter den femte VM-deltävlingen leder nu Johan Kristoffersson förarmästerskapet med hela 31 poäng, 135 mot 104, alltjämt före Sebastien Loeb, som missade finalen.

Petter Solberg tar med sina 22 poäng klivet upp som trea i tabellen med totalt 102 poäng.

Den fina insatsen av PSRX Volkswagen Sweden betyder förstås utökad ledning i teammästerskapet. PSRX har nu 237 poäng, mot 198 för EKS Audi Sport och Team Peugeot Total.
- Det är svårt att begära en bättre helg. Johan har varit superb, fantastisk fart och jämnhet, och Petter har varit med honom där uppe. Att få se båda grabbarna på pallen betyder mycket för teamet, konstaterar teamchefen Pernilla Solberg.

Resultatet i den norska VM-deltävlingen är också bästa tänkbara att ta med sig till teamets hemmatävling i Höljes om tre veckor. Men innan folkfesten i norra Värmland ska Polo R Supercar-bilarna spetsas ytterligare genom en del tester.

Resultat Supercar-final:
1) Johan Kristoffersson
2) Mattias Ekström
3) Petter Solberg
4) Kevin Hansen
5) Timmy Hansen
6) Andreas Bakkerud

Förarmästerskapet VM:
1) Kristoffersson 135
2) Sébastien Loeb 104
3) Solberg 102
4) Bakkerud 101
5) Ekström 97
6) Timmy Hansen 94

Teammästerskapet VM:
1) PSRX Volkswagen Sweden 237
2) EKS Audi Sport 198
2) Team Peugeot Total 198
4) GRX Taneco 100
5) Olsbergs MSE 76
6) GC Kompetition 59

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dominanten Johan var oslagbar i varenda sväng.
Dominanten Johan var oslagbar i varenda sväng.
Ladda ned bild
Dubbel pallplats för tredje gången den här säsongen. Det firades rejält av PSRX Volkswagen Sweden.
Dubbel pallplats för tredje gången den här säsongen. Det firades rejält av PSRX Volkswagen Sweden.
Ladda ned bild
Volkswagen R Supercar-bilarna var i sensationell form och dominerade femte VM-rundan.
Volkswagen R Supercar-bilarna var i sensationell form och dominerade femte VM-rundan.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye