Historisk låg försäljningsutveckling för dagligvaruhandeln i oktober
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,6 procent under oktober 2022, jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker är fortsatt hög och uppgick under oktober till 17,2 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -10,7 procent.
- Tillväxten i dagligvaruhandeln drivs fortfarande av den höga inflationen. När priserna på livsmedel fortsätter att stiga anpassar konsumenterna sina köpvanor. Den prisjusterade försäljningsutvecklingen uppskattas till minus 10,7 procent, vilket är en historiskt låg nivå, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i oktober till 7,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 6,3 procent. Hemleverans minskade med 3,2 procent och upphämtning i butik med 9,9 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i oktober till 4,3 procent. E-handelsandelen hittills i år uppgår till 4,6 procent.
- Det är den fysiska handeln som driver försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln. E-handelsandelen har under året pendlat runt 4,5 procent, varav strax över hälften utgörs av hemleverans och resterande av upphämtning, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten för oktober beräknas till -1,1 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 7,7 procent under oktober månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -9,5 procent.
Dagligvaruindex för november publiceras 15 december.
Idag kl 08.00 - 08.50 anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium för media om hur det går för livsmedelsbutikerna, inflationens påverkan och om det verkligen finns någon som vinner på dagens inflation. Följ sändningen här.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder
Dokument
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Historiskt svagt år för svensk dagligvaruhandel – fortsätter kraftig nedåt i december17.1.2023 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Rensat för prisökningar enligt Konsumentprisindex estimeras försäljningen i dagligvaruhandeln ha minskat med 5,6 procent under 2022, och under december var motsvarande minskning 10,6 procent, visar branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Försäljningen fortsätter sjunka kraftigt i dagligvaruhandeln i november15.12.2022 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln estimeras till -9,3 procent under november enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Fem nya Matmissionen-butiker ska öppna under nästa år14.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2023 öppnar fem nya sociala matbutiker i Sverige när Matmissionen expanderar. Bakom initiativet står Stockholms Stadsmission tillsammans med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund som under 2022 öppnade tre butiker i Stockholmsområdet. Den gemensamma målsättningen är att bekämpa matfattigdom och halvera matsvinnet i livsmedelskedjan. Idag finns totalt 8 Matmissionen-butiker, som under nästa år ska bli 13 butiker.
Stigande inflation drev tillväxten i dagligvaruhandeln i september17.10.2022 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,7 procent under september 2022, jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
FINN CRISP Snacks från Lantmännen Cerealia är Årets Dagligvara 20227.10.2022 09:04:29 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln. Vinnare av det prestigefyllda priset går i år till FINN CRISP Snacks från Lantmännen Cerealia. Förutom äran kommer dagligvaruhandels-aktörerna ge FINN CRISP Snacks omfattande exponering i de egna kanalerna och vinnaren får även ett presentkort att använda hos samarbetspartnern NielsenIQ.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum