Historisk Lukas Sundahl kör vidare i Porsche Carrera Cup Scandinavia – och mästarteamet utökar sin satsning!

Nu är han historisk, 23-årige Lukas Sundahl från Växjö. Under lördagen vann han Porsche Carrera Cup Scandinavia för tredje året i rad. Det har ingen lyckats med sedan starten på mästerskapet 2004. – Att bli först med att vinna titeln tre år i rad har varit vårt mål och vår drivkraft hela säsongen, säger Lukas som efter den historiska triumfen på Mantorp Park lät meddela att han nu ställer om siktet på ett fjärde mästerskapsguld.

Lukas Sundahl och Sundahl Racing säkrade under lördagen sin tredje raka titel i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Foto: Micke Fransson

Lukas Sundahl kom till årets näst sista deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia med 51 poängs ledning. Efter tre intensiva race på Mantorp Park hade avståndet ner till främsta konkurrent vuxit till ointagliga 74 poäng.

Med 54 poäng kvar att tävla om i finalen på Ring Knutstorp 9-10 oktober finns det ingen som kan komma ikapp honom. Oavsett hur epilogen slutar.

– Skönt att kunna avgöra mästerskapet redan här. Nu kan vi åka till Skåne och den sista deltävlingen helt utan press på oss, konstatera en både lättad och glad Sundahl.

Fokus på titeln

Tävlingen på Mantorp Park hanterade Lukas Sundahl och familjeteamet Sundahl Racing på bästa sätt. Fokus låg hela tiden på att säkra mästerskapstiteln och den regerande mästaren agerade utifrån det. Han tog inga onödiga risker, men svarade ändå för en mästerlig prestation genom att bokföras för placeringsraden 3-3-3 i de tre racen.

– Vi hade ett bra utgångsläge inför den här tävlingen och lyckades verkligen förvalta det, konstaterade teamchefen Per Sundahl, pappa till Lukas, efter den unika trippeln.

Satsar vidare i PCCS

Mästerskapstiteln gav teamet 200.000 kr, pengar man nu kommer att investera i nästa säsong, Lukas Sundahls sjunde i Porsche Carrera Cup Scandinavia. För det blir en fortsättning i PCCS. Det kan Per Sundahl avslöja redan nu.

– Vi kör vidare. Ingen har vunnit det här mästerskapet fyra gånger, säger han med ett leende.

– Klart att vi genom åren tittat oss omkring både internationellt och här hemma. Att satsa utomlands nu känns inte aktuellt med tanke på det osäkra läge som råder på grund av Corona. Här hemma tycker vi inte att det finns något alternativ som är bättre än Porsche Carrera Cup Scandinavia. Mästerskapet håller mycket hög klass i alla avseenden. Det är bra organiserat, bjuder på ett stort och konkurrenskraftigt startfält och genomförs med bilar som är utmanande att köra, säger Per.

Det är heller ingen hemlighet att Sundahl Racing ser fram emot att köra nya Porsche 911 GT3 Cup (992) 2022. Då är ambitionen att kunna kombinera tävlande i Porsche Carrera Cup Scandinavia med en internationell satsning.

Blir tvåbilsteam

Kommande års tävlande från Sundahl Racings sida kommer inte enbart att ske i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Redan nu är det klart att teamet även kommer att driva en bil i racingserien Porsche Sprint Challenge Scandinavia som drar igång 2021. Jämte Lukas Sundahls Porsche 911 GT3 Cup (991 II) kommer det att stå en Cayman GT4 Clubsport under tälttaket hos det Växjö-baserade teamet.

– Vi kommer att driva bilen åt Patrik Emanuelsson, en företagsledare från Växjö som har racingerfarenhet från Radical, berättar Per.

Stort intresse

Sundahl Racings fortsatta engagemang i Porsche Carrera Cup Scandinavia och nya satsning på Porsche Sprint Challenge är välkomna besked.

– Det betyder självklart mycket för serien att Lukas i egenskap av mästare, historisk sådan till och med, kör vidare i Porsche Carrera Cup. Sundahl Racing har varit ledande i det här mästerskapet i många år och att gänget från Växjö nu utökar sitt engagemang i den tävlingsverksamhet vi bedriver är naturligtvis glädjande, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige.

Under deltävlingen på Scandinavian Racing i september genomfördes ett första testevent för nya Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Den 15 oktober ges nästa tillfälle att testa en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport, då på Gelleråsen Arena.

– Intresset för den nya serien är stort. Redan nu kan vi konfirmera att vi har fem anmälda och många fler än på gång, säger Wermelin.

En av förarna som redan är klar för den nya serien är rallylegendaren Stig Blomqvist.

Snabba fakta

Lukas Sundahl

Född: 15 oktober 1996
Hemort: Växjö
Klubb: Wäxjö MS
Team: Sundahl Racing
Bil: Porsche 911 GT3 Cup (991 II)

Carrera Cup-historik

2015: 6

2016: 7

2017: 2 (2 segrar)

2018: 1 (9 segrar)

2019: 1 (4 segrar)

2020: 1 (6 segrar)

Aktuell: Förste föraren i Porsche Carrera Cup Scandinavias historia att vinna mästerskapet tre år i rad.

Lukas Sundahl, Sundahl Racing. Foto: Micke Fransson
Tre tredjeplatser på Mantorp Park räckte med råge för att Lukas Sundahl skulle säkra sin tredje raka titel i PCCS. Foto: Micke Fransson
Det firades i bubbelvatten efter Lukas Sundahls historiska titel. Fr.v: Lukas Sundahl, Pontus Fredricsson, Johan Kristoffersson. Foto: Micke Fransson

Många leenden när pristagarna i Prins Carl Philips Racing Pokal fick testa Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport15.10.2020 14:16:14 CESTPressmeddelande

Det var idel breda leenden när pristagarna i kartingtävlingen Prins Carl Philips Racing Pokal samlades på Gelleråsen Arena utanför Karlskoga i onsdags. Möjligheten att få testa Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport gjorde stort intryck på samtliga. – Det här var superkul, något utöver det vanliga. Jag tror inte att jag kommer kunna sluta le förrän i morgon, sa bland annat en mycket entusiastisk Mathilda Olsson.

Oavgjort i mästarmötet och brons till Hellsten när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutades i Skåne10.10.2020 18:51:09 CESTPressmeddelande

Det blev oavgjort, 1-1, i mästarmötet mellan Johan Kristoffersson och Lukas Sundahl när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutades på Ring Knutstorp i Skåne. Kristoffersson vann det första heatet och Sundahl fick revansch i det andra. Som vinnare efter finalen kändes sig även Edvin Hellsten. Göteborgaren gick nämligen segrande ur den heta fighten om tredjeplatsen i mästerskapet.

Stenhård kamp om tusendelar när uppstickare kvalade bäst i Porsche Carrera Cup-finalen9.10.2020 19:31:39 CESTPressmeddelande

Ett kval är inte över förrän det är över. Fråga Porsche Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahl. Han vet. I fredagens kvaldrama i Carrera Cup-finalen på Ring Knutstorp blev han blåst på dubbla pole positions. På det sista varvet! I båda kvalomgångarna! I den första, Q1, tryckte sig Edvin Hellsten före med 47 tusendelar. I Q2 gjorde norrmannen Dennis Hauger det samma. Med en (!) tusendels marginal.

Mästarmöte, bronsduell och avgörande i teammästerskap och Masters Cup när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutas8.10.2020 12:14:59 CESTPressmeddelande

Lukas Sundahl avgjorde Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park. Ändå finns det hur mycket som helst att se fram emot är mästerskapet avslutas på Ring Knutstorp i Skåne 9-10 oktober. Eller vad sägs om ett mästarmöte i TV-publikens smak, en het bronsduell och avgörande i Masters Cup? Dessutom ska 150.000 kr delas ut i teammästerskapet!

Många förare i fokus i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park3.10.2020 18:12:34 CESTPressmeddelande

Gästförarna Tom Blomqvist och Johan Kristoffersson vann racen och Lukas Sundahl säkrade sin tredje raka titel. Men ovan nämnda trio fick konkurrens om uppmärksamheten när den näst sista deltävlingen i Porsche Carrera Cup Scandinavia avgjordes på Mantorp Park. Hugo Andersson, Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och, inte minst, Christoffer Bergström är bara några av förarna det snackas om inför finalen på Ring Knutstorp 9-10 oktober.

Fullpoängaren till Sundahl när gästförarna lyckades bäst i Porsche Carrera Cup Scandinavia2.10.2020 18:42:51 CESTPressmeddelande

Det var gästförarna Tom Blomqvist och Johan Kristoffersson som lyckades bäst när deltävlingen i Porsche Carrera Cup Scandinavia inleddes med det första av tre race på Mantorp Park under fredagen. Blomqvist vann före Kristoffersson, men även tredjeplacerade Lukas Sundahl kunde känna sig som en vinnare efteråt. Han utökade nämligen sin ledning i mästerskapet.