”Historisk överenskommelse om livslångt lärande”

Ett nytt omställningsavtal, en satsning på arbetsmiljö och ett moderniserat pensionssystem. Det är resultatet av en bred överenskommelse som Akademikerförbundet SSR och övriga fack i sektorn kommit överens om med arbetsgivarna SKR och Sobona om.

-          Personalen är helt avgörande för att vi ska ha en fortsatt stark svensk välfärd. Nu har vi tillsammans med de andra förbunden i sektorn gjort en historisk överenskommelse som lägger grunden för det livslånga lärandet. Det stärker våra medlemmars ställning på arbetsmarknaden. Därmed stärks hela välfärdssektorn, säger Heike Erkers, förbundsordförande för Akademikerförbundet SSR.

Välfärden spelar en avgörande roll för Sveriges möjligheter till tillväxt och välstånd, anser både fack och arbetsgivare. Som därför är överens om att medarbetarna är avgörande för kvaliteten i välfärden. I ett läge med tuff konkurrens på arbetsmarknaden och fortsatt stora rekryteringsbehov måste välfärden erbjuda attraktiva arbetsvillkor – både till befintliga och potentiella medarbetare.

Det är bakgrunden till att facken och arbetsgivarna i kommunsektorn har träffat en bred överenskommelse med satsningar på omställning och kompetenshöjande insatser under hela arbetslivet. Överenskommelsen omfattar också förändringar som ändrar pensionssystemet för omkring 1,2 miljoner medarbetare i kommuner, regioner och kommunala bolag.

- Arbetslivet är alltmer föränderligt. Att få möjlighet till kompetensutveckling och omställning är nödvändigt för att stärka medlemmarna på arbetsmarknaden. Därför har vi länge arbetat för att kompetensförsörjningen måste förbättras för våra medlemmar i kommun- och regionsektorn. Nu har vi en överenskommelse på plats som ger ett starkt stöd för det livslånga lärandet, säger Markus Furuberg, förhandlingschef på Akademikerförbundet SSR.

- Ett avgiftsbestämt pensionsavtal som utgår ifrån den anställdes livsinkomst är modernt och långsiktigt hållbart för alla parter. För vår del kan vi bara säga att äntligen får vi till en höjning av avsättningen till pensionerna, säger Markus Furuberg.