Historisk seger i DTM. Audi-föraren Rene Rast mästare för tredje gången.

René Rast tog hem mästerskapstiteln i 2020 års DTM-mästerskap. Audi-föraren vann säsongsfinalen på Hockenheim med sin Audi RS 5 DTM och skrev historia genom att vinna titeln tre gånger på fyra år. Rene Rast blev därmed den mest framgångsrika Audi-föraren i DTM och tog över ledarskapet efter Mattias Ekström som vann mästerskapen 2004 och 2007.

Rene Rast vinner DTM för tredje gången

“Det är för bra för att vara sant” sa Rast efter att ha korsat mållinjen i finalen mer än tio sekunder före titelrivalen Nico Müller. “Vi har uppnått mer än vad jag någonsin vågat drömma om. Med 24 segrar är jag nu den mest framgångsrika Audi-föraren i DTM. Jag hade inte det minsta problem. Tack till mitt team, mekaniker, Team Rosberg och naturligtvis Audi Sport för en fantastisk bil. Jag är mer än lycklig!”

Dieter Gass, chef för Audi Motorsport, mottog pokalen för märkesmästerskapet, som Audi vann med 1253 mot 500 poäng: “Att vi lyckades avsluta det sista racet med våra sex fabriksförare på sex topplaceringar säger allt. DTM har varit en otrolig framgång för Audi, speciellt de sista två åren med den fyrcylindriga motorn. Vi vann allt som kunde vinnas i klass 1 och dominerade både 2019 och 2020. Jag vill tacka hela teamet, alla här på banan, men också alla hemma i Neckarsulm, Neuburg och Ingolstadt. Det har varit en ära att arbeta med teamet och fira en sådan framgång tillsammans i DTM. Nu är det dags att sätta ny kurs”

Den tredje mästerskapspokalen gick till Audi Sport Team Abt Sportsline som tog hem teammästerskapet med Nico Müller på andra och Robin Frijns på tredjeplats.

Under årets säsong, som också är den sista säsongen för DTM på fabriksnivå, vann Audi 16 av 18 race med Audi RS 5 DTM på banan. 2021 kommer DTM att köras med GT3 bilar. För Audis del innebär det att serien kommer att bli en del av kundracingprogrammet med Audi R8 LMS.

René Rast blev trippel DTM-mästare genom att vinna 2017, 2019 och 2020.  Svenske Mattias Ekström var dessförinnan den mest framgångsrika Audi-föraren i DTM med två mästerskapstitlar 2004 och 2007.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Varvrekord på Nordslingan: Audi RS 3 snabbast i kompaktklassen3.8.2021 09:39:40 CEST | Pressmeddelande

Med en tid på 7:40.748 minuter är nya Audi RS 3 Sedan snabbast i kompaktklassen runt Nürburgrings nordslinga. Frank Stippler, racing- och utvecklingsförare för Audi Sport, förbättrade det tidigare varvrekordet i klassen med 4,64 sekunder. Framförallt bidrog den nya torque splittern, med sin helt variabla momentfördelning på bakaxeln, till rekordtiden. Audi RS 3 Sportback och RS 3 Sedan är nu beställbara med lansering i höst.

Framgångsrikt första halvår för Audi: Leveransrekord och starkt resultat30.7.2021 14:37:55 CEST | Pressmeddelande

Ett starkt resultat efter sex månader: Audi-koncernen uppnådde ett framgångsrikt halvårsresultat trots den kritiska situationen med halvledartillgång. Under perioden januari till juni levererade företaget totalt 981,681 bilar och summerade det bästa första halvåret Audis historia. Den positiva volymutvecklingen återspeglas även i det finansiella resultatet. Försäljningsintäkterna uppgick till 29,2 miljarder euro. Rörelseresultatet på 3,1 miljarder euro återspeglar den höga kundefterfrågan, en stark försäljningsinsats och fortsatt kostnadskontroll. Audi drog dessutom fördel av positiva värderingseffekter vid säkring av råmaterial. Försäljningsmarginalen på 10,7 procent ligger därför inom den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procent. Nettokassaflödet på 5,5 miljarder euro återspeglar den finansiella styrkan inom Audi-koncernen.

Maximerad körglädje i Nya Audi RS 319.7.2021 09:39:02 CEST | Pressmeddelande

0 till 100 på snabba 3,8 sekunder, topphastighet upp till 290 km/h, RS Torque Splitter, semi-slicks och speciella RS-körlägen – nya Audi RS 3 bjuder på kördynamik på högsta nivå och klassens bästa prestandavärden. Utrustad med den prisade 5-cylindriga högprestandamotorn på 400 hk, levererar RS 3 acceleration ackompanjerad av ett mäktigt motorljud. Motorn har fått ännu snabbare respons och vridmomentet har höjts till 500 Nm. Breddad kaross, RS sportavgassystem och förardisplayer som i en racingbil – nya Audi RS 3 är präglad av sina sportiga gener.

Audi CEO Duesmann vid klimatkonferens i Berlin: Accelererar övergången till e-mobilitet22.6.2021 19:00:08 CEST | Pressmeddelande

Redan om fyra år startar produktionen av Audis sista helt nyutvecklade modell med förbränningsmotor. Från 2026 kommer premiummärket enbart lansera nya modeller som är helt eldrivna på världsmarknaden. Detta tillkännagavs av Audis CEO Markus Duesmann vid klimatkonferensen ”Climate Neutrality Foundation” i Berlin. Företaget accelererar därmed övergången till e-mobilitet. Fram till 2033 kommer produktionen av förbränningsmotorer successivt fasas ut. Senast 2050 planerar Audi att nå nettonollutsläpp.