Historisk seger i DTM. Audi-föraren Rene Rast mästare för tredje gången.

René Rast tog hem mästerskapstiteln i 2020 års DTM-mästerskap. Audi-föraren vann säsongsfinalen på Hockenheim med sin Audi RS 5 DTM och skrev historia genom att vinna titeln tre gånger på fyra år. Rene Rast blev därmed den mest framgångsrika Audi-föraren i DTM och tog över ledarskapet efter Mattias Ekström som vann mästerskapen 2004 och 2007.

Rene Rast vinner DTM för tredje gången

“Det är för bra för att vara sant” sa Rast efter att ha korsat mållinjen i finalen mer än tio sekunder före titelrivalen Nico Müller. “Vi har uppnått mer än vad jag någonsin vågat drömma om. Med 24 segrar är jag nu den mest framgångsrika Audi-föraren i DTM. Jag hade inte det minsta problem. Tack till mitt team, mekaniker, Team Rosberg och naturligtvis Audi Sport för en fantastisk bil. Jag är mer än lycklig!”

Dieter Gass, chef för Audi Motorsport, mottog pokalen för märkesmästerskapet, som Audi vann med 1253 mot 500 poäng: “Att vi lyckades avsluta det sista racet med våra sex fabriksförare på sex topplaceringar säger allt. DTM har varit en otrolig framgång för Audi, speciellt de sista två åren med den fyrcylindriga motorn. Vi vann allt som kunde vinnas i klass 1 och dominerade både 2019 och 2020. Jag vill tacka hela teamet, alla här på banan, men också alla hemma i Neckarsulm, Neuburg och Ingolstadt. Det har varit en ära att arbeta med teamet och fira en sådan framgång tillsammans i DTM. Nu är det dags att sätta ny kurs”

Den tredje mästerskapspokalen gick till Audi Sport Team Abt Sportsline som tog hem teammästerskapet med Nico Müller på andra och Robin Frijns på tredjeplats.

Under årets säsong, som också är den sista säsongen för DTM på fabriksnivå, vann Audi 16 av 18 race med Audi RS 5 DTM på banan. 2021 kommer DTM att köras med GT3 bilar. För Audis del innebär det att serien kommer att bli en del av kundracingprogrammet med Audi R8 LMS.

René Rast blev trippel DTM-mästare genom att vinna 2017, 2019 och 2020.  Svenske Mattias Ekström var dessförinnan den mest framgångsrika Audi-föraren i DTM med två mästerskapstitlar 2004 och 2007.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Säljstart för Q5 Sportback och SQ5 Sportback - sportiga, praktiska och eleganta26.11.2020 12:40:57 CETPressmeddelande

Audi startar nu försäljningen av Q5 Sportback. Konceptet kallas Crossover Utility Vehicle, i korthet CUV, och Audi Q5 Sportback är den tredje i modellprogrammet efter Q3 Sportback och e-tron Sportback. Cupén med sina vackra linjer är tänkt för kunder som uppskattar inte bara design och tekniska innovationer, utan även en sportig karaktär och hög grad av praktisk funktion. Modellen toppas med SQ5 Sportback med treliters TDI-motor som ger 341 hk och 700 Nm vridmoment.

Audi Q8 nu som laddhybrid – 60 TFSI e quattro13.10.2020 15:28:21 CESTPressmeddelande

Audi breddar modellprogrammet med ännu fler laddhybrider. Näst i tur är Audi Q8 med kraftfull V6 TFSI-motor som kombinerats med en effektiv elmotor och quattro fyrhjulsdrift. Med en räckvidd på upp till 45 km (WLTP) kan vardagspendlandet klaras på el samtidigt som SUV-coupén bjuder på både sportig karaktär och praktiska utrymmen. Q8 60 TFSI e quattro levererar en systemeffekt på hela 462 hk. Säljstarten sker denna vecka.