Historiskt besked från regeringen idag: Sverige stänger ner minkindustrin under 2021

Minkindustrin i Sverige stängs ner i Sverige under 2021 som en konsekvens av coronapandemin, det meddelade regeringen på en pressträff idag, onsdag. Djurens Rätt gläds åt beskedet och ser det som ett definitivt slut på djurplågeriet på minkfarmerna.

– I praktiken innebär det ett slut för uppfödningen av minkar i Sverige, även om förbudet är temporärt. Djurens Rätt har arbetat mot djurplågeriet på minkfarmerna under långt tid och en stor majoritet av svenskarna vill se att farmarna avvecklas. Det här är en bra dag för minkarna, säger Camilla Bergvall, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Den 23 oktober 2020 konstaterades det första fallet av coronavirus på en minkfarm i Sverige. Viruset kom att spridas till ytterligare 12 farmer, och det är för att stoppa spridningen av viruset som landsbygdsminister Jennie Nilsson och finansmarknadsminister Per Bolund på en pressträff den 27 januari meddelade att ett stopp införs för minkuppfödning i Sverige under 2021.

– Risken för smittspridning från minkfarmer är ett resultat av den katastrofala djurhållningen. Djurens Rätt har kämpat i decennier för att minkfarmerna ska avvecklas och lidandet upphöra. Mycket talar för att det här är slutet för den svenska minkindustrin, säger Camilla Bergvall.

Under slutet av 2020 tidigarelade Nederländerna sin redan planerade avveckling av minkfarmerna som en konsekvens av spridningen av coronaviruset bland minkarna.  Danmark införde ett temporärt förbud under 2021 av samma skäl, likt det beslut Sverige nu också tagit. Om dagens beslut innebär ett totalstopp för minkfarmerna blir Sverige ett av de nu många länder som lagt denna förlegade industri bakom sig.

Vad gör Djurens Rätt för att stoppa lidandet för minkarna?

Djurens Rätt har länge kritiserat uppfödningen av minkar för att inte leva upp till djurskyddslagens krav om naturligt beteende och har under lång tid arbetat för ett förbud mot pälsdjursuppfödning i Sverige. I mars 2019 lämnade Djurens Rätt över mer än 100 000 namnunderskrifter för ett förbud över till landsbygdsminister Jennie Nilsson. Djurens Rätt bistod också Jordbruksverket med underlag i samband med den utredning som gjordes under 2018 om den svenska minkfarmningen.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Hur ser djurvälfärden ut hos matkasseföretagen?20.1.2021 09:00:00 CETPressmeddelande

I en ny rapport av Djurens Rätt rankas matkasseföretagens hållbarhetsarbete utifrån djurvälfärd med fokus på kycklingar, detta då 94 % av alla djur som används som livsmedel är just kycklingar. Tillsammans med Hello Fresh, Marley Spoon, Veckansmiddag och Årstiderna hamnar Matkomfort i toppen av rankingen i företag som tar ansvar. Marknadsledande Linas matkasse och sju andra företag hamnar i botten.