Historiskt beslut i EU-parlamentet: Strategi för utfasning av djurförsöken på väg

Under gårdagen fattades ett historiskt beslut i EU som innebär att en strategi för utfasningen av djurförsök ska tas fram. Strategin ska innehålla bindande milstolpar och tidsramar för övergången till forskning som inte är beroende av djur. Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har länge arbetat för att djurförsöken ska fasas ut och arbetat hårt med att frågan ska tas upp i parlamentet.
Foto: Shutterstock

Under gårdagen röstade 667 av 687 närvarande ledamöter för en resolution som uppmanar EU-kommissionen att upprätta en EU-omfattande handlingsplan för aktiv utfasning av djurförsök inom vetenskapen, regulatoriska tester och undervisning. EU-kommissionen ska enligt resolutionen bilda en arbetsgrupp, som tillsammans med medlemsstaterna, industrin och forskare ska ta fram den strategi som ska fasa ut försöken.

– Jag vill rikta ett stort tack till alla parlamentariker som har arbetat för, och röstade för, resolutionen. Djurens Rätt har länge arbetat för att djurförsöken ska fasas ut och är vi är väldigt glada att vårt envisa och långsiktiga arbete nu ger resultat. Det är dags att djurförsöken avvecklas en gång för alla och ersätts med djurfria metoder, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Resolutionen är inte bindande men med hänsyn till den övertygande majoriteten som röstade för förslaget, faktumet att 72 % av EU:s medborgare vill att EU sätter tidsramar för utfasningen av djurförsök, det stöd forskarsamhället visat för förslaget, samt att EU sedan länge har satt ett mål om att fullt ut ersätta försök på levande djur utan att lyckas uppnå några övertygande resultat talar för att EU Kommissionen bör prioritera det här arbetet.

Djurens Rätt har tillsammans med andra organisationer arbetat hårt för att få upp den här frågan på parlamentets dagordning och för att debatten skulle leda till det beslut som äntligen fattades i parlamentet igår.

– Vi är tacksamma för allt engagemang från såväl våra medlemmar som svenska europaparlamentariker kring kampanjen Act4LabAnimals, men arbetet slutar inte här. Nu måste vi ha fullt fokus på att utfasningsstrategin kommer på plats och att den fylls med högt ställda, men uppnåeliga, mål för att en gång för alla sätta stopp för de plågsamma djurförsöken, avslutar Camilla Bergvall.

Djurens Rätt arbete för att stoppa djurförsöken:

• Vi sätter press på politikerna för att mer pengar ska satsas på djurfri forskning och att Sverige ska anta en nationell handlingsplan för att fasa ut djurförsöken.
  • Vi informerar allmänheten om pågående djurförsök och vilka alternativa metoder som finns.
  • Vi bedriver opinionsbildning nationellt, globalt och på EU-nivå för starkare lagstiftning mot djurförsök.
  • Vi arbetar för att företag och myndigheter ska fatta bra beslut som leder till färre djurförsök.
  • Vi driver kampanjer för att färre djur ska användas i försök.
  • Vår märkning I’M VEGAN underlättare för företag att visa att deras produkter inte är testade på djur.

Här kan du läsa mer om det historiska beslutet.

Foto: Shutterstock

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.