Historiskt beslut i EU-parlamentet: Strategi för utfasning av djurförsöken på väg

Under gårdagen fattades ett historiskt beslut i EU som innebär att en strategi för utfasningen av djurförsök ska tas fram. Strategin ska innehålla bindande milstolpar och tidsramar för övergången till forskning som inte är beroende av djur. Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har länge arbetat för att djurförsöken ska fasas ut och arbetat hårt med att frågan ska tas upp i parlamentet.

Foto: Shutterstock

Under gårdagen röstade 667 av 687 närvarande ledamöter för en resolution som uppmanar EU-kommissionen att upprätta en EU-omfattande handlingsplan för aktiv utfasning av djurförsök inom vetenskapen, regulatoriska tester och undervisning. EU-kommissionen ska enligt resolutionen bilda en arbetsgrupp, som tillsammans med medlemsstaterna, industrin och forskare ska ta fram den strategi som ska fasa ut försöken.

– Jag vill rikta ett stort tack till alla parlamentariker som har arbetat för, och röstade för, resolutionen. Djurens Rätt har länge arbetat för att djurförsöken ska fasas ut och är vi är väldigt glada att vårt envisa och långsiktiga arbete nu ger resultat. Det är dags att djurförsöken avvecklas en gång för alla och ersätts med djurfria metoder, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Resolutionen är inte bindande men med hänsyn till den övertygande majoriteten som röstade för förslaget, faktumet att 72 % av EU:s medborgare vill att EU sätter tidsramar för utfasningen av djurförsök, det stöd forskarsamhället visat för förslaget, samt att EU sedan länge har satt ett mål om att fullt ut ersätta försök på levande djur utan att lyckas uppnå några övertygande resultat talar för att EU Kommissionen bör prioritera det här arbetet.

Djurens Rätt har tillsammans med andra organisationer arbetat hårt för att få upp den här frågan på parlamentets dagordning och för att debatten skulle leda till det beslut som äntligen fattades i parlamentet igår.

– Vi är tacksamma för allt engagemang från såväl våra medlemmar som svenska europaparlamentariker kring kampanjen Act4LabAnimals, men arbetet slutar inte här. Nu måste vi ha fullt fokus på att utfasningsstrategin kommer på plats och att den fylls med högt ställda, men uppnåeliga, mål för att en gång för alla sätta stopp för de plågsamma djurförsöken, avslutar Camilla Bergvall.

Djurens Rätt arbete för att stoppa djurförsöken:

• Vi sätter press på politikerna för att mer pengar ska satsas på djurfri forskning och att Sverige ska anta en nationell handlingsplan för att fasa ut djurförsöken.
  • Vi informerar allmänheten om pågående djurförsök och vilka alternativa metoder som finns.
  • Vi bedriver opinionsbildning nationellt, globalt och på EU-nivå för starkare lagstiftning mot djurförsök.
  • Vi arbetar för att företag och myndigheter ska fatta bra beslut som leder till färre djurförsök.
  • Vi driver kampanjer för att färre djur ska användas i försök.
  • Vår märkning I’M VEGAN underlättare för företag att visa att deras produkter inte är testade på djur.

Här kan du läsa mer om det historiska beslutet.

Foto: Shutterstock

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.

Uppemot 900 000 vill se ett världsomfattande förbud mot pälsdjursfarmning20.10.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Varje år plågas och dödas mer än 100 miljoner minkar, rävar, mårdhundar och chinchillor runt om i världen för sin päls. De flesta hålls i trånga gallerburar, innan de dödas och flås för att bli kläder. Djurens Rätt har, tillsammans med den globala koalitionen Fur Free Alliance, drivit ett gemensamt upprop med mål att införa ett förbud mot pälsdjursfarmning över hela världen. När uppropet lämnades över till Italiens representant för G20 igår, hade över 880 000 personer skrivit under för ett förbud.

Över en miljon EU-medborgare vill förbjuda vilda djur på cirkus13.10.2021 15:12:31 CEST | Pressmeddelande

I våras lanserade Djurens Rätt ihop med andra djurorganisationer i Europa en gemensam kampanj med mål att införa ett förbud mot vilda djur på cirkus i EU. Idag klockan 15.00 lämnades uppropet över till EU-kommissionen, där över en miljon namnunderskrifter samlats in sedan kampanjens start. Djurens Rätt har länge arbetat för att vilda djur på cirkus ska förbjudas och ser nu hoppfullt på att opinionen för ett förbud är så stark inom hela EU.

Djurens Rätt gläds åt att regeringen föreslår strängare straff vid brott mot djur1.10.2021 10:52:57 CEST | Pressmeddelande

Ännu ett steg i rätt riktning mot införande av strängare straff vid brott mot djur har tagits. Regeringen har överlämnat en proposition till riksdagen som ska rösta om förslaget senare i höst. Djurens Rätt gläds åt att det envist hårda arbetet nu ger resultat och hoppas även att regeringen ska göra något åt de systematiska överträdelserna som kvarstår i djurfabrikerna.

Ny rapport från Djurens Rätt granskar svenska hamburgerkedjor – vilka sviker kycklingarna?27.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurvälfärd hamnar i topp tre när konsumenter får välja vad som är viktigt när de köper livsmedel, och många av de svenska hamburgerkedjorna säger sig möta sina konsumenters krav på mer ansvarstagande för djuren. Men när Djurens Rätt granskar de svenska kedjorna i en ny företagsrapport visar det sig att verkligheten ser annorlunda ut. Exempelvis är MAX ett av företagen som hamnar efter när det kommer till arbetet för de som är flest och som har det sämst, kycklingarna.

Konsumenter till Carolines Kök: “Sluta använda turbokycklingar i era färdigrätter!”17.9.2021 13:20:59 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i veckan började Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, informera konsumenter om att Carolines Kök fortfarande använder sig av så kallade turbokycklingar i sina färdigrätter. Tusentals konsumenter vädjar nu till företaget att ta ansvar för kycklingarna genom att anta de välfärdskriterier som ingår i European Chicken Commitment. Men hittills har Carolines Kök tystat kritiken.

Enorm seger för miljontals hönor - Pizza Hut-koncernen blir buräggsfria globalt2.9.2021 16:28:05 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har sedan i maj informerat om att Yum! Brands, som bland annat äger Pizza Hut och Taco Bell, fortfarande använder ägg från hönor i bur. Efter 106 dagars global konsumentupplysning kommer nu beskedet att koncernen med närmare 50 000 restauranger världen över slopar buräggen. Vilket är det största antalet restauranger som påverkats av en och samma buräggsfria policy hittills.