Historiskt beslut – Östhammars kommun säger ja till slutförvaret

Östhammars kommun säger ja till etableringen av ett slutförvar för använt kärnbränsle i Forsmark. Det står klart efter kvällens omröstning i kommunfullmäktige.

– Det är förstås väldigt glädjande att Östhammars kommun fattat det här historiska beslutet. Det är helt avgörande för att vi i Sverige ska kunna ta slutligt ansvar för det radioaktiva avfall som vår generation har producerat, säger Johan Dasht, SKB:s vd.

Med beskedet från Östhammars kommun finns nu alla underlag på plats för ett regeringsbeslut. Sedan tidigare har Strålsäkerhetsmyndigheten tillstyrkt SKB:s ansökan och i miljöbalksprövningen har SKB levererat de efterfrågade kompletteringarna. Oskarshamns kommun har sagt ja till etableringen av den inkapslingsanläggning som också ingår i SKB:s slutförvarssystem.

­­– Efter 40 års forskning och utveckling är slutförvarsärendet färdigutrett och ligger hos regeringen för beslut. Vi ser naturligtvis fram emot ett besked så snart som möjligt, säger Johan Dasht.

– Regeringsbeslutet blir startskottet för ett av Sveriges största och viktigaste miljöskyddsprojekt och sätter igång investeringar på ungefär 19 miljarder kronor, som genererar cirka 1500 arbetstillfällen.

Debattartikel i Dagens industri: Dags för ja till slutförvaret17.10.2020 08:53:00 CESTPressmeddelande

Den 13 oktober meddelade Östhammars kommun att man säger ja till slutförvaret för använt kärnbränsle i Forsmark. Det är ett historiskt beslut: nu har båda kommunerna som är direkt berörda av slutförvarsfrågan ställt sig bakom SKB:s ansökan. SKB:s planer har också prövats av myndigheterna, både enligt kärntekniklagen och enligt miljöbalken, och med det ligger frågan nu för avgörande hos regeringen. Med alla förutsättningar på plats ser vi fram emot att regeringen tar sitt ansvar och levererar ett skyndsamt beslut. Sverige har varit föregångare inom andra miljöområden, tagit ansvar och visat ledarskap baserat på forskning och vetenskap. Oavsett vilken inställning man har till kärnkraften så finns kärnavfallet redan i dag. Det är vår generation som har nyttjat elproduktionen och därmed är det också vårt ansvar att ta hand om avfallet. Vi på SKB är redo. Efter 40 års forskning och teknikutveckling har vi utvecklat en slutförvarsmetod som skyddar människor och miljön både nu och i framtiden