Historiskt brons i störtlopp till Ebba Årsjö

21-åriga debutanten Ebba Årsjö tog i dag sin och Sveriges första medalj på de paralympiska vinterspelen i Peking. Det är den första medaljen i alpint sedan Salt Lake City 2002.

I sitt första paralympiska spel slog Ebba Årsjö till med ett brons i störtlopp. Medaljen var Sveriges första. Foto: Karl Nilsson / Sveriges Paralympiska Kommitté

Sverige och Ebba Årsjö har fått en drömstart på Paralympics i Peking. I sitt första paralympiska framträdande slog Ebba Årsjö till med ett brons i störtlopp. Medaljen är Sveriges första i alpint sedan Ronny Persson tog medalj i Salt Lake City 2002.

För Årsjö, som aldrig tidigare kört störtlopp i världscupsammanhang, blev den paralympiska debuten 21-åringens första störtlopp på internationell nivå. Då imponerade svenskan stort i den tuffa backen och kunde säkra Sveriges första medalj i de paralympiska vinterspelen 2022.

I ett blåsigt och soldränkt Yanqing var den stora favoriten och regerande mästaren från både Sotji och Pyeongchang – Marie Bouchet – första åkare ut i den stående klassen. Men Bouchet försvann från tävlingen efter bara några sekunder när fransyskans skida lossnade.
I stället var det Mollie Jepsen, Kanada, som hade satt tiden att slå, 1.21.75, när det var dags för Ebba Årsjö.

Ebba låg 85 hundradelar efter i första mellantiden och strax efter andra kom Årsjö långt ut efter en vänstersväng och det var ytterst nära en uråkning men svenskan lyckades rädda upp och körde in som tvåa med tre åkare kvar.

Efter det fanns det bara en utmanare till medaljerna kvar i startfältet, hemmaåkaren Mengqiu Zhang.
Zhang som öppnade starkt hade sekunden upp på Jepsen men kom även hon, vid samma port som Årsjö, lite långt ut och tappade tid. Ändå lyckades kinesiskan köra hem silvret.

Mollie Jepsen, Kanada: 1.21.75
Mengqiu Zhang, Kina: 1.21.85
Ebba Årsjö, Sverige: 1.23.20

En glad Ebba Årsjö tog brons i störtlopp i sitt första Paralympics. Foto: Karl Nilsson / Sveriges Paralympiska Kommitté

Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) är den svenska idrottsrörelsens högsta instans i paralympiska frågor. SPK:s uppgift är att utveckla och värna om den paralympiska rörelsen i Sverige. Den huvudsakliga uppgiften för Sveriges Paralympiska Kommitté är att förbereda och leda det svenska deltagandet i Paralympics och att utveckla konkurrenskraftiga svenska trupper till kommande spel.

Paralympics eller Paralympiska spelen är motsvarigheten till OS och Olympiska spelen. I Paralympics tävlar idrottare med rörelsenedsättning, synnedsättning eller intellektuell funktionsnedsätning och spelen arrangeras i anslutning till Olympiska spelen på samma ort.

Det finns 28 paralympiska idrotter på det paralympiska programmet. Första sommarspelen arrangerades 1960 i Rom medan det första vinterspelet arrangerades i Örnsköldsvik 1976.

Uttalande från de nordiska olympiska kommittéerna, paralympiska kommittéerna och idrottsförbunden om den eskalerande ryska aggressionen i Ukraina23.9.2022 16:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ovan nämnda organisationer har idag avslutat en nordisk konferens i Oslo, Norge. I samband med den nordiska idrottskonferensen har deltagarna särskilt diskuterat de pågående utspelen från olika internationella organisationer om att eventuellt låta ryska och belarusiska idrottare med delegater få delta i internationella tävlingar igen. Detta sker samtidigt som den ryska presidenten mobiliserar för ökad militär aggression mot Ukraina.