Historiskt: Nära en och en halv miljon medborgare kräver stopp för burarna inom EU

Idag, den 2 oktober 2020, överlämnas det historiska medborgarinitiativet End The Cage Age till EU-kommissionen. Initiativet, som skrivits under av 1,4 miljoner EU-medborgare, handlar om att förbjuda burhållningen av djur inom lantbruket. Idag hålls över 300 miljoner grisar, hönor, kaniner, ankor, vaktlar och kalvar i burar runt om i EU.
I Sverige hålls fortfarande 500 000 hönor i burar i äggindustrin. Foto: Shutterstock/Veedant Sethia

– Att få stopp på burhållningen väcker ett enormt engagemang hos befolkningen inom EU, vilket medborgarinitiativet tydligt visar. Många reagerar starkt på bilder av hur det ser ut i industrierna idag där djur hålls i trånga burar där de ibland inte ens kan vända sig om, säger Camilla Bergvall, förbundsordförande för Djurens Rätt

Skulle ett burförbud träda i kraft inom EU påverkas bland annat äggindustrin i Sverige där omkring 500 000 hönor fortfarande hålls lagligt i burar. Djurens Rätt arbetar både mot att djurhållningen ska förbjudas inom EU samt att regeringen ska förbjuda den burhållning som fortfarande är tillåten i Sverige.

End The Cage Age är det första medborgarinitiativet som rör förbättrat djurskydd inom EU som nu når fram hela vägen till kommissionen. Bakom initiativet finns ett samarbete mellan svenska Djurens Rätt och 170 andra ideella konsument-, miljö- och djurskyddsorganisationer runt om i Europa, med syftet att få stopp på den utbredda burhållningen inom EU.

– Jag är oerhört stolt över att vi nu nått fram till den här milstolpen och tacksam för varenda underskrift. Vi kommer att fortsätta kämpa tills alla burar är borta både i Sverige och i EU, säger Camilla Bergvall

Initiativet lanserades år 2018 och lyckades på kort tid komma upp i de en miljon underskrifter som behövs för att förslaget ska läggas fram till kommissionen. Nästa steg i processen är att kommissionen tar ställning till hur de ska gå vidare med förslaget.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.