Historiskt passagerarrekord på Kalmar Öland Airport i maj

Det är med stor glädje vi noterar en fortsatt tillväxt i passagerarsiffrorna till och från Kalmar. Under årets fem första månader har antalet passagerare ökat med 7% jämfört med samma period 2016. Såväl inrikes- som utrikestrafiken växer. I maj slogs ett historiskt passagerarrekord, 25100 resenärer är den högsta månadssiffran sedan linjetrafiken drog i gång från Kalmar Öland Airport och en ökning med 16% jämfört med föregående år. En mycket bra tidtabell med utökat antal avgångar och platser till Stockholm, ett nästan dubbelt antal charteravgångar samt en flygande region bidrar till den positiva utvecklingen.

Kalmar Öland Airport verkar för att i nära samarbete med näringslivet, regionen och ägaren Kalmar Kommun, utveckla flygtrafiken till och från Kalmarregionen, såväl nationellt som internationellt. Med en tydlig framtida målbild samlar man verksamheten under tre utvecklingsområden; för en attraktiv livsmiljö, för framgångsrika globala affärer och för en fördubblad besöksnäring i regionen. Kalmar Öland Airport är med sina ca 249 000 passagerare Smålands ledande flygplats med reguljär trafik till Stockholm Arlanda och Stockholm Bromma samt en omfattande chartertrafik till Grekland, Kroatien, Spanien och Turkiet.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lågtryck ute men högtryck i reseförsäljningen hos Ving - mer än en fjärdedel av Vings resor från Kalmar Öland Airport är redan bokade9.1.2018 11:59Pressmeddelande

37 % upp när Ving släpper nästa vinters resor från Kalmar14.12.2017 11:17Pressmeddelande

Bioflygbränsle mellan Kalmar och Stockholm29.8.2017 09:02Pressmeddelande

Som ett led i Kalmar Öland Airports hållbarhetsarbete och som en första konkret satsning på fossilfritt flygbränsle lokalt, kommer det under Kalmarsundsveckan att finnas bioflygbränsle i flygplatsens tankanläggning. Huvudsyftet med satsningen är att informera och engagera genom att visa på möjligheterna att minska de fossila koldioxidutsläppen, under en vanlig dags flygningar mellan Kalmar och Stockholm. Den 30-31 augusti kommer det finnas bioflygbränsle motsvarande den totala bränsleförbrukningen för nio flygresor mellan Kalmar och Stockholm, i flygplatsens tankanläggning. Volymen motsvarar en ganska normal dags flygningar till huvudstaden. Hållbarhetsfrågan har en central roll i flygplatsens arbete framåt varför man valt att göra det här under Kalmarsundsveckan, regionens egen hållbarhetsvecka. ”Förutom en ren miljövinst så ser vi detta som ett bra tillfälle att öka allmänhetens och resenärernas känndedom om bioflygbränsle och de möjligheter som finns att vara med och påverka”, komme