Historiskt svag orderingång till teknikindustrin

Årets andra konjunkturbarometer från Teknikföretagen visar som väntat att coronapandemins effekter slagit djupt in i teknikindustrin.

Både från exportmarknaden och från Sverige minskar orderingången i den största omfattningen sedan mätningarna startade i början av 1990-talet, säger Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall.

Majoriteten av företag befinner sig i ett ansträngt läge, inte minst leverantörer till maskin- och fordonsindustri. Order för maskinindustrin och dess leverantörer indikerar en nära kollaps i internationell efterfrågan på investeringsvaror, säger Mats Kinnwall.

Index för affärsläget har halkat under nivån 80. Det är tyvärr tecken på att neddragningar i form av bland annat färre anställda kommer att ske, säger Mats Kinnwall.

Undersökningen omfattar uppgifter från 501 företag med en sammanlagd försäljning på 819 miljarder kronor från anläggningar i Sverige, varav 81 procent säljs på exportmarknader.

Teknikföretagens konjunkturbarometer utges i mars, juni, september och december.

Mats Kinnwall, chefekonom på Teknikföretagen.

Anders Borg: ”stora ärr i ekonomin efter krisen”15.9.2020 15:43:52 CESTPressmeddelande

Coroapandemin har lett till en stor ekonomisk chock för världsekonomin. Den globala tillväxten går ner med tre till fyra procent i år. Eurozonen faller sex till sju procent och Norden tre till fyra procent. ”Produktion och handel har utvecklats sämre och osäkerheten gör att bolagen skär ner sina investeringsbudgetar”, sade tidigare finansminister Anders Borg på ett seminarium i Stockholm inför kommande avtalsrörelse.

Trendmässigt högre arbetskraftskostnadsökningar i Sverige än i viktiga konkurrentländer10.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den svenska ökningstakten för arbetskraftskostnaderna fortsätter trendmässigt att vara högre än i viktiga konkurrentländer. Den var mer än en procentenhet högre än i Västeuropa och euroområdet 2019. Tack vare den svaga svenska kronan är inte kostnadsläget i Sverige alarmerande högt – men en rejäl appreciering av växelkursen skulle snabbt förändra spelplanen. Det visar Teknikföretagens rapport om industrins arbetskraftskostnader internationellt.