Historiskt svagt år för svensk dagligvaruhandel – fortsätter kraftig nedåt i december
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,7 procent under 2022 jämfört med 2021 enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. I december uppgick försäljningstillväxten till 7,6 procent. Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker har varit historiskt hög och uppgick under 2022 till 11,3 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Detta gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln för året kan estimeras till -5,6 procent. Under december månad uppmättes 2022 års högsta prisökning, priserna på livsmedel och alkoholfria drycker ökade med 18,2 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det ger en estimerad prisjusterad försäljningsutveckling i dagligvaruhandeln på -10,6 procent under december månad.
- Rensat för prisökningar har 2022 har varit ett historiskt svagt år för svensk dagligvaruhandel. När pengarna i plånboken räcker till mindre på grund av prisökningar blir konsumenterna mer priskänsliga. Vi ser ett förändrat konsumentbeteende där det köps färre eller billigare varor. Samtidigt möter butikerna högre kostnader i flera led och det har blivit allt tuffare för en bransch som redan har låga marginaler, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i butik ökade under 2022 med 7,1 procent. E-handelsförsäljningen uppvisade en negativ tillväxt om 17,0 procent under 2022. E-handel med hemleverans minskade med 10,3 procent och upphämtning i butik med 23,7 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i december till 4,2 procent. För helåret 2022 uppgick e-handelsandelen till 4,5 procent.
- Under 2022 öppnade samhället upp igen efter pandemin och konsumenterna sökte sig tillbaka till butikerna. Som en följd av det har e-handeln minskat, men från höga nivåer. E-handelsandelen för året landade på 4,5 procent, vilket kan jämföras med 2019 då den uppgick till 2,6 procent, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten för december beräknas till -0,2 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 7,8 procent under december månad. Kalendereffekten för 2022 beräknas till -0,1 procent, vilket ger en kalenderkorrigerad försäljningsutveckling på 5,7 procent. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under 2022 till -5,6 procent.
Under årets fjärde kvartal uppgick försäljningsutvecklingen till 7,6 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 8,4 procent och i e-handeln minskade försäljningen med 7,4 procent.
Helåret 2022 |
Q4 2022 |
December 2022 |
|
Total försäljning |
+5,7% |
+7,6% |
+7,6% |
Butiksförsäljning |
+7,1% |
+8,4% |
+8,5% |
E-handelsförsäljning |
-17,0% |
-7,4% |
-9,6% |
E-handel med hemleverans |
-10,3% |
-3,8% |
-4,1% |
E-handel med upphämtning i butik |
-23,7% |
-11,5% |
-15,3% |
E-handelsandel |
4,5% |
4,3% |
4,2% |
Försäljningsutveckling jämfört med samma period föregående år.
Dagligvaruindex årsrapport med samlad statistik för 2020–2022 presenteras i början av februari.
Dagligvaruindex för januari publiceras 21 februari.
För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder
Dokument
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
Positiv försäljningsutveckling i februari15.3.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 7,4 procent under februari 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Positiv utveckling i dagligvaruhandeln under årets första månad21.2.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under januari 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Minskad försäljning av frukt och grönsaker under 202314.2.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Under helåret 2023 minskade försäljningen av frukt och grönsaker i svensk dagligvaruhandel med 4,1 procent enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex Frukt & grönt . Det första kvartalet 2023 uppvisade störst negativ utveckling, då försäljningen sjönk med 7,6 procent. Försäljningen har mellan 2021 och 2023 minskat med 12,9 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum