Hit fly(ge)r gotlänningarna under politikerveckan

När Gotland invaderas av politiker och fastlänningar under första veckan i juli – då lämnar många öbor ön. Stockholm, Göteborg, Malmö, Ängelholm och Umeå är populärast att åka till. BRA har sammanställt vart i Sverige gotlänningarna helst flyger under Almedalsveckan.

Från lördag 30/6 till tisdag 3/7 ligger antalet resor från Gotland till fastlandet på cirka 2300 personer med BRA. Bara till Stockholm ökar antalet bokningar med 18 procent jämfört med förra året, samma period.

– Vi gotlänningar som varit med ett tag vet att det är lättast att hitta lediga platser till Stockholm eftersom det finns upp till 18 flygavgångar om dagen, men från onsdag blir det svårare då många besökare börjar resa tillbaka till fastlandet igen, säger Sakarias Ronquist som är försäljningschef för privatresenärer och småföretag hos BRA.

Till Stockholm från Gotland är frånpriset på måndag den andra juli just nu 568 kronor.

Resorna till Norrköping ökar med sex procent och går i år om Sundsvall, som backar något jämfört med förra året. Övriga destinationer ligger kvar på samma bokningsnivåer som förra året.

Fastlands-topplista, 30 juni till 3 juli, 2018:

• 1.Stockholm
  • 2.Göteborg
  • 3.Malmö
  • 4.Ängelholm
  • 5.Umeå
  • 6.Norrköping
  • 7.Sundsvall
  • 8.Östersund

För mer information:

Sakarias Ronquist, Försäljningschef privatresenärer och småföretag, 070-498 00 11, sakarias.ronquist@flygbra.se
Emma Sandsjö, Kommunikationschef, 076-555 74 03, emma.sandsjo@flygbra.se

BRA Pressjour utanför kontorstid: 010-722 16 62

Pressbilder för fri publicering:https://www.mynewsdesk.com/se/flygbra

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma, Malmö och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner passagerare årligen, främst affärsresenärer, har BRA en marknadsandel om cirka 40 procent. Enligt Svenskt Kvalitetsindex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som enda flygbolag med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj.

Abonnera på våra pressmeddelanden.