Hit kommer Svenska Mästerskapen 2022 i Triathlon

Här är orterna och tävlingarna som kommer vara arrangörer för Svenska Mästerskapen i de olika Triathlondistanserna 2022 – Arlandastad, Borås, Linköping, Vansbro och Stockholm.
Foto: Jojje Borssén

Först ut är Arlandastad Duathlon som står värd för SM i Duathlon den 1 maj, arrangören är Väsby SS Triathlon.

”Efter en lyckad och inte minst efterlängtad premiär av duathlon på Arlanda testtrack kommer Väsby SS Triathlon arrangera SM i duathlon 2022 och 2023. Vi ser fram emot att utveckla tävlingen och göra duathlontävlingen till en fest att fira att tävlingssäsongen startar den 1 maj 2022. Det kommer bli sprintdistans och drafting i alla klasser" hälsar Nikklas Jorme tävlingsledare Arlandastad Duathlon.

I somras kunde vi äntligen arrangera ett SM på långdistans där Borås Triathlon stod för ett fantastiskt arrangemang. Den 4 juni är vi tillbaka i på samma tävlingsarena då det återigen är dags för SM på långdistans. Vi ser verkligen fram emot att få se vilka vi kommer ha på startlinjen och återigen få uppleva ett arrangemang i världsklass.

”Vi ser fram emot att återigen få arrangera SM på långdistans i Borås den 4 juni. Efter två Coronapräglade säsonger så kommer vi äntligen att genomföra Borås Triathlon på vår normala tid på året, på nationaldagshelgen. Nu blir vi en säsongsöppnare för många triathleter och vi tror att många som också ska genomföra Ironman Kalmar i augusti ser möjligheten att tidigt på sommaren också komma och tävla hos oss.

Vi debuterade som SM-arrangörer under 2021, då på vår reservhelg i mitten av september, och vi fick mycket beröm och många lovord från deltagarna på vår SM-distans. Allt från den utmanande men vackra tävlingsbanan till våra enastående funktionärer och vår finisherbuffet! Vi är såklart taggade att leverera ett ännu bättre arrangemang i juni 2022". Jonas Colting, tävlingsledare Borås Triathlon

Den 6 juni är det dags för Linköping Triathlon att hissa flaggan och stå som värd för SM på sprintdistans och stafett. Arrangörer för SM tävlingen i Linköping är Svenska Triathlonförbundet tillsammans med föreningen IK NocOut.se samt Visit Linköping & Co.

"Vi ser fram emot att återigen få välkomna SM i triathlon till Linköping och hoppas på rafflande tävlingar med stor publik längs banan. Det blir också en perfekt uppladdning inför SM-veckan som går av stapeln i Linköping i sommar". säger Claes Lauritsen Visit Linköping & Co.

"Det ska bli riktigt kul att det även 2022 blir triathlonfest i centrala Linköping. Vi hoppas att alla, från den grönaste av nybörjare till den mest erfarna, anmäler sig och står på startlinjen den 6 juni för att simma, cykla och springa. Vi i IK NocOut.se ska tillsammans med förbundet och förhoppningsvis alla Linköpingsbor göra vårt yttersta för att se till att det blir en underbar dag och ett härligt minne att titta tillbaka på". Andreas Fröberg, ordförande IK NocOut.se.

Cirka en månad senare, den 4 juli kommer SM på medeldistans att gå av stapeln i Vansbro och som värd för denna SM tävling är Challenge Vansbro tillsammans med arrangörsföreningen Vansbro AIK Simklubb.

”Vansbrosimningen och Challenge Vansbro välkomnar hela triathlonsverige till Vansbro den 3–4 juli.  Förra året skulle varit premiäråret för Challenge Vansbro men som ställdes in pga pandemin. Vi räknar därför med riktig triathlonfest för hela familjen under hela helgen". säger Clas Björling, tävlingsledare Challenge Vansbro.

Den 28 augusti blir det fartfyllt i centrala Stockholm, när SM på olympiskdistans ska avgöras under Stockholm Triathlon. Arrangörer för SM tävlingen i Stockholm är Svenska Triathlonförbundet tillsammans med medlemsföreningar.

”Nu har Stockholm Triathlon behövt ställas in två år i rad och nu ser vi alla verkligen fram emot att äntligen få vara tillbaka och arrangera tävlingen. Vi kommer ha ett stort startfält av glada och taggade motionärer och även riktigt snabba elitaktiva som kommer bjuda upp till triathlon på världsklass”. säger Üve Hillep som är tävlingsledare för Stockholm Triathlon.

Fakta Triathlon
Sprintdistans: 750m simning, 20km cykel och 5km löpning