Hit reser svenskarna i påsk

Kylan håller stora delar av Sverige i ett järngrepp och många väljer därför att fira påskhelgen i värmen, på sydligare breddgrader. Kanarieöarna och då främst Gran Canaria och Teneriffa är de resmål som flest svenskar väljer att resa till med Ving, under högtiden.

Maspalomas, Gran Canaria. Fotograf: Viktor Wedell, Ving

Efterfrågan på påskresor har varit stor och det finns idag endast ett fåtal ströplatser kvar. Men för dem som vill åka till någon storstad finns det fortsatt möjlighet att boka en resa.

Till våra sol-och badresmål är det mesta fullbokat. Vi kan erbjuda några ströplatser till Gran Canaria, Teneriffa och Mallorca men om man istället kan tänka sig att åka till en storstad är möjligheterna större. Meteorologerna spår 18 grader i Rom på långfredagen och 16 grader i Barcelona, så det kanske kan vara något, säger Anna Hagberg, tf. informationschef på Ving.

Eftersom påsken infaller tidigt i år är det främst till sommarvarma resmål som Kanarieöarna, Kap Verde och Egypten som allra flest bokat sin påskresa. Men även storstäder och resmålen runt Medelhavet lockar många med temperaturer som är betydligt behagligare än i Sverige.

Topp 5 – hit reser svenskarna för sol och bad över påsk (Vings bokningsstatistik)
1. Gran Canaria
2. Teneriffa
3. Kap Verde