Hit reser svenskarna i påsk

Kylan håller stora delar av Sverige i ett järngrepp och många väljer därför att fira påskhelgen i värmen, på sydligare breddgrader. Kanarieöarna och då främst Gran Canaria och Teneriffa är de resmål som flest svenskar väljer att resa till med Ving, under högtiden.

Maspalomas, Gran Canaria. Fotograf: Viktor Wedell, Ving

Efterfrågan på påskresor har varit stor och det finns idag endast ett fåtal ströplatser kvar. Men för dem som vill åka till någon storstad finns det fortsatt möjlighet att boka en resa.

Till våra sol-och badresmål är det mesta fullbokat. Vi kan erbjuda några ströplatser till Gran Canaria, Teneriffa och Mallorca men om man istället kan tänka sig att åka till en storstad är möjligheterna större. Meteorologerna spår 18 grader i Rom på långfredagen och 16 grader i Barcelona, så det kanske kan vara något, säger Anna Hagberg, tf. informationschef på Ving.

Eftersom påsken infaller tidigt i år är det främst till sommarvarma resmål som Kanarieöarna, Kap Verde och Egypten som allra flest bokat sin påskresa. Men även storstäder och resmålen runt Medelhavet lockar många med temperaturer som är betydligt behagligare än i Sverige.

Topp 5 – hit reser svenskarna för sol och bad över påsk (Vings bokningsstatistik)
1. Gran Canaria
2. Teneriffa
3. Kap Verde
4. Cypern
5. Egypten

Topp 5 – storstäder dit svenskarna reser över påsk (Vings bokningsstatistik)
1. London
2. Dubai
3. New York
4. Rom
5. Paris

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta: Anna Hagberg, tf. informationschef Ving, tel 0709-513158, anna.hagberg@ving.se

Nyhet! Ving och Thomas Cook Group storsatsar på koncepthotell 201931.10.2018 11:23Pressmeddelande

Thomas Cook Group, där Ving ingår, fortsätter satsningen på skräddarsydda hotellkoncept och lanserar 20 nya koncepthotell under 2019 i Spanien, Grekland, Cypern och Turkiet. Ving kommer i ett första skede att erbjuda sex av dessa nya hotell, däribland ett familjevänligt Casa Cook på Kreta samt tre hotell inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club. Det planeras även för ytterligare lanseringar inom kort.

127 000 svenskar kan inte ha fel om Teneriffa11.10.2018 10:38Pressmeddelande

Under 2017 reste ca 127 000 svenskar till Teneriffa enligt den kanariska turistbyrån. Efter Gran Canaria är Teneriffa Vings mest populära vinterresmål. När Ving ställde frågor i sin Resepanel om Teneriffa svarade nära 8 av 10 (78 procent) att de blev så förtjusta i Teneriffa att de gärna återvänder på semester. 66 procent har varit på Teneriffa två gånger eller fler, varav 15 procent mer än sex gånger, det visar resultaten när 7 536 svenskar svarat på frågor om att semestra på Teneriffa