Hit reser svenskarna i påsk

Sol- och badsemestrar återintar förstaplatsen över de mest populära semesterresorna i påsk. Gran Canaria ökar bokningarna med 73,4 procent jämfört med i fjol och Bangkoks kraftiga ökningar bekräftar tydligt trenden att Thailand gått från att vara ett semesterland främst under vintern till att numera vara ett av våra mest populära resmål året runt. Det visar statistik från Ticket, Nordens största privatresebyråkedja.

- Förra årets trend med storstadssemestrande över påsk har i år fått ge vika – nu är det återigen sol och bad som lockar svenska resenärer under påsksemestern, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Påsken är en populär helg att resa utomlands eftersom semesterfirare får 10 dagar ledigt med bara 4 dagars semesteruttag. Detta gynnar resebokningarna, som ökar med 10,4 procent jämfört med i fjol. Årets påsk infaller tidigare än förra året, vilket påverkar svenskarnas resemönster eftersom de som söker sol och bad behöver söka sig längre söderut till mer värmesäkra resmål. Semestrar på sydligare, mer sol- och värmesäkra breddgrader ökar kraftigt i popularitet jämfört med fjolårets populära storstäder längre norrut.

Påskens raket är Bangkok, som ökar bokningarna med 92,5 procent. Kanarieöarna är också fortsatt mycket populära och förutom Gran Canarias raketökning är även Teneriffa (+ 46,6 procent) ett hett resmål under påskhelgen. Fjolårets mest populära storstäder London och Amsterdam får finna sig i en kraftig minskning, medan andra vackra europeiska storstäder som Lissabon och Rom (12:e plats på topplistan) klättrar.

- Lissabon är en perfekt stad att möta våren i. Staden är enkel att ta sig runt i, har vacker arkitektur och fantastiskt god mat att njuta av. Dessutom ligger de mysiga badorterna Estoril och Cascais på lagom utflyktsavstånd, om man vill passa på att kombinera en storstadssemester med salta bad, säger Katarina Daniels.

Här möter svenskarna våren i påsk

1. Gran Canaria (2)
2. Bangkok (ny)
3. Paris (4)
4. London (1)
5. New York (5)
6. Amsterdam (3)
7. Teneriffa (10)
8. Prag (7)
9. Malaga (6)
10. Lissabon (ny)
Källa: Ticket, resor under påsklovsveckorna 13 och 14, bokade t o m 18 februari 2018

Thailand – utanför de största turiststråken21.2.2019 07:30:00Pressmeddelande

Thailand är ett av svenskarnas mest älskade resmål, och ett av de absolut lättaste länderna att besöka och resa runt i. Vänlig befolkning, god och billig mat och det tropiska klimatet är en dröm för soltörstande nordbor. Baksidan av framgångarna som turistland kan dock innebära att det är svårt att hitta mer undangömda pärlor. MEN – det finns fortfarande gott om städer och områden dit inte lika många hittar.

Bästa resmålen för en romantisk Alla hjärtans dag11.2.2019 08:40:26Pressmeddelande

Alla hjärtans dag, årets högtid för romantikern, står för dörren. Många firar sin käresta med blommor, choklad – eller en utlandsresa. Fler svenskar än tidigare väljer att fira alla hjärtans dag utomlands, och resebokningarna under alla hjärtans-helgen ökar med nästan 11 procent. Mest populärt är det att åka till någon av Europas storstäder, främst London, Paris eller Amsterdam, visar Tickets bokningsstatistik.