Hit reser svenskarna i Valborg

I år infaller Första Maj så att man genom att ta ut en semesterdag får fyra lediga dagar i sträck. Många passar då på att resa på en weekendsemester – och i år är det storstäder som gäller under Valborgshelgen. Mest populära stad att besöka är Amsterdam, tätt följt av Paris. Detta visar Tickets bokningsstatistik.

- Våren bjuder på många bra tillfällen att komma iväg på en kortare resa, och just i vår infaller dessutom flera helgdagar så att man enkelt kan maximera sin semester, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Efter en lång vinter och en vår som lät vänta på sig är många svenskar sugna på sol och värme. Någon av Europas alla storstäder, där värmen oftast har kommit lite längre, är härliga att möta våren i och resebokningarna inför Valborgshelgen ökar med drygt 10 procent jämfört med i fjol.

Flest svenska resenärer väljer Amsterdam, som lockar med tulpaner, vackra kanaler och en lagom lång resa. Tvåan Paris är också mycket populärt, men de riktiga raketerna är Prag, New York, Lissabon och Istanbul. Prag har det senaste året seglat upp som en av svenskarnas främsta europeiska städer att besöka. Charmig, lagom stor, en bra prisbild och det är lätt att förstår varför. New York ligger svenskarna varmt om hjärtat, men har det senaste året fått känna av en Trump-effekt, med minskade bokningar som följd. Inför Valborg ökar dock New York med över 40 procent, och klättrar kraftigt upp på topplistan över mest bokade resmål under Valborgshelgen.

-Vädret under Valborg kan vara både blött och kallt, så för de som suktar efter värme är en utlandsresa extra lockande. En personlig favorit är Lissabon – en mysig stad, lagom stor för en weekendresa, med de trevliga närliggande strandorterna Cascais och Estoril, som också är mycket värda att besöka, tipsar Katarina Daniels

Mest populära resmål i Valborg

1. Amsterdam (1)
2. Paris (3)
3. Mallorca (4)
4. Prag (6)
5. London (2)
6. Kreta (8)
7. New York (ny)
8. Lissabon (ny)
9. Rhodos (ny)
10. Rom (7)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade tom 17 april 2018 med avresa mellan den 26 – 30 april 2018

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.

Ökad efterfrågan på inrikesflyg efter snökaos5.1.2024 11:09:05 CET | Pressmeddelande

Det senaste snökaoset i Sverige har kraftigt påverkat landets transportsystem och lett till en betydande ökning i sökningarna på inrikesflyg. Enligt nyligen släppta siffror från resebyrån Ticket har intresset för inrikesflyg ökat med 143 procent jämfört med föregående veckas lågpunkt. Den snabba ökningen antyder att resenärer söker alternativa transportalternativ i ljuset av de påverkade tåg- och vägförhållandena.