Hit reser svenskarna i Valborg

I år infaller Första Maj så att man genom att ta ut en semesterdag får fyra lediga dagar i sträck. Många passar då på att resa på en weekendsemester – och i år är det storstäder som gäller under Valborgshelgen. Mest populära stad att besöka är Amsterdam, tätt följt av Paris. Detta visar Tickets bokningsstatistik.

- Våren bjuder på många bra tillfällen att komma iväg på en kortare resa, och just i vår infaller dessutom flera helgdagar så att man enkelt kan maximera sin semester, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Efter en lång vinter och en vår som lät vänta på sig är många svenskar sugna på sol och värme. Någon av Europas alla storstäder, där värmen oftast har kommit lite längre, är härliga att möta våren i och resebokningarna inför Valborgshelgen ökar med drygt 10 procent jämfört med i fjol.

Flest svenska resenärer väljer Amsterdam, som lockar med tulpaner, vackra kanaler och en lagom lång resa. Tvåan Paris är också mycket populärt, men de riktiga raketerna är Prag, New York, Lissabon och Istanbul. Prag har det senaste året seglat upp som en av svenskarnas främsta europeiska städer att besöka. Charmig, lagom stor, en bra prisbild och det är lätt att förstår varför. New York ligger svenskarna varmt om hjärtat, men har det senaste året fått känna av en Trump-effekt, med minskade bokningar som följd. Inför Valborg ökar dock New York med över 40 procent, och klättrar kraftigt upp på topplistan över mest bokade resmål under Valborgshelgen.

-Vädret under Valborg kan vara både blött och kallt, så för de som suktar efter värme är en utlandsresa extra lockande. En personlig favorit är Lissabon – en mysig stad, lagom stor för en weekendresa, med de trevliga närliggande strandorterna Cascais och Estoril, som också är mycket värda att besöka, tipsar Katarina Daniels

Mest populära resmål i Valborg

1. Amsterdam (1)
2. Paris (3)
3. Mallorca (4)
4. Prag (6)
5. London (2)
6. Kreta (8)
7. New York (ny)
8. Lissabon (ny)
9. Rhodos (ny)
10. Rom (7)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade tom 17 april 2018 med avresa mellan den 26 – 30 april 2018

Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan1.11.2018 14:45Pressmeddelande

Hälften av svenskarna kan tänka sig att sopsortera eller minimera sitt plastanvändande för att minska sin klimatpåverkan. Var fjärde svensk är villig att äta mindre kött eller avstå från att ta flyget inrikes. Endast en tiondel av svenskarna är däremot beredda att shoppa mindre eller avstå från att flyga utomlands. Endast 4 procent av svenskarna kan inte tänka sig att göra några omställningar alls. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.