Hit reser svenskarna på Valborg

Med en ledig dag mitt i veckan passar många svenskar på att ta ut semesterdagar och resa utomlands. Förra året var det storstadsdestinationer i Europa som gällde, men i år är det snarare sol och bad som gäller under Valborgshelgen. Mest populära resmålet är Mallorca, medan Cypern och Alanya ökar kraftigast, enligt Tickets bokningsstatistik.

- Mallorca har såhär års behaglig svensk sommarvärme. Havstemperaturen har än så länge inte hunnit stiga så mycket, men för de mindre badsugna är Mallorca, med alla sina möjligheter till utflykter och aktiviteter, ett perfekt allsidigt resmål, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Årets stora raket under Valborg är Cypern, dit bokningarna ökar med 65 procent. Med sitt läge relativt långt söderut i Medelhavet är prognosen högsommarvärme, vilket lockar många svenska resenärer efter en lång och kall vinter. Förmånliga priser ger en extra skjuts åt bokningarna.

- En något lägre efterfrågan på utlandsresor än i fjol leder till att priset pressas ner. Just nu är priserna på utlandsresor mycket förmånliga, och det går verkligen att göra fynd. Till Cypern går det att hitta resor för runt tvåtusenlappen, säger Katarina Daniels.

Många svenskar drömmer om att möta våren på en uteservering i Europa, och bland storstäderna är Paris det mest bokade resmålet. Paris är en ljuvlig stad under våren, och lockar med sina många charmiga arrondissements. Budapest, strax utanför topplistan, är dock den storstaden som ökar mest – resebokningarna fördubblas jämfört med i fjol. Inte för lång resa, i kombination med spännande sevärdheter – inte minst stadens gamla vackra badanläggningar – lockar fler och fler upplevelsesugna svenskar.

- Budapest är en fantastiskt spännande storstad, som fler och fler upptäcker. En vacker stad, som delas i två sidor av floden Donau. Dessutom är det ett riktigt billigt resmål, med ett stort utbud av trevliga kaféer och restauranger, säger Katarina Daniels.

Mest populära resmål i Valborg

1. Mallorca (3)
  2. Paris (2)
  3. Cypern (ny)
  4. Alanya                            (ny)
  5. Bangkok (ny)
  6. Kreta (6)
  7. Amsterdam (1)
  8. London (5)
  9. Prag (4)
  10. Rhodos (9)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade tom 25 april 2019 med avresa mellan den 26 – 30 april 2019

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Resetrendsrapporten Ticket Collection: Köparens marknad – men hälften planerar en utlandsresa i sommar28.5.2019 12:08:03 CESTPressmeddelande

Inför fjolårets sommar ökade bokningarna från rekordhöga nivåer, men sedan dess har en länge uppåtgående trend brutits. Detta har lett till kraftig prispress på resor och att det just nu är köparens marknad. Men nästan hälften av svenskarna uppger att de planerar en utlandsresa i sommar. Långresor är fortsatt hett, och Kreta är nära att gå om Mallorca som mest populära resmål. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection.