Resia AB

Hit reste svenskarna sommaren 2018

Dela

Trots en rekordvarm sommar var det många svenskar som tog chansen att få lite välförtjänt vila vid Medelhavet eller att stilla sin upptäckarlust i en pulserande storstad. Paris ökade med hela +43 % den här sommaren och Antalya i Turkiet klättrade in på topplistan och ökade med hela +67 %.

– Då förra sommaren var så pass dålig var det många svenskar som var ute i god tid för att solsäkra en vecka eller två den här sommaren. Därför var det många svenskar som var på resande fot trots högsommarvärme här hemma. Det blir spännande att se hur nästa år ser ut, om svenskarna kommer våga vänta sig en lika bra sommar som i år eller om de ser till att vara ute i god tid, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Paris ökar stort och klättrar tillbaka in på topp 10

Paris tappade många besökare i samband med oroligheterna som inträffade där 2015 och staden rasade genast ur topplistorna. Andra storstäder klättrade förbi, men det fanns aldrig någon som på riktigt kunde ersätta romantikens huvudstad nummer ett. Nu har svenskarna återigen fått upp ögonen för Paris som förutom romantik erbjuder allt från kultur och historia till matsensationer och äventyr. Staden klättrade i sommar upp på en hedrande femteplats och ökade med hela +43%.

Sommaren 2018 - Turkiets revansch

Precis som Paris rasade Turkiet snabbt ur topplistorna efter alla oroligheter som drabbade landet. Skillnaden här var att det var ett helt land som drabbades, inklusive stora turistorter som Alanya, Side och Istanbul. Turkiet som tidigare legat högt upp på topplistorna hamnade långt utanför och landets turistnäring drabbades hårt. Nu är dock landet tillbaka – och det med råge. Antalya som är en av landets främsta orter klättrade under sommaren in på en sjätteplats och ökade med hela +67 %. Ännu större ökningar syns på mindre orter som hamnar längre ner på topplistan, som till exempel Dalaman som ökat med hela +172%. Att växelkursen just nu är extremt gynnsam för turister är såklart också en bidragande faktor till Turkiets ökade popularitet. 

Svenskarnas nygamla kärlek Rhodos är tillbaka med besked

Den populära grekiska ön i ögruppen Dodekaneserna fortsätter att locka svenskar – och har till och med ökat med hela +64 % jämfört med samma period förra året. Denna traditionella charterö har satsat stort på koncepthotell, upplevelser och att ta vara på sin charm vilket gör att de som redan besökt Rhodos blir nyfikna på att komma tillbaka för att upptäcka ön på nytt. Den gamla delen av Rhodos stad är också något som lockar och som sticker ut bland andra turiststråk och bargator. Dessutom är Rhodos en perfekt utgångspunkt om man vill ö-hoppa bland de mindre öarna i närheten som till exempel Tilos, Symi och Nisyros.

– Det är väldigt kul att se att nygamla favoriter håller sig trendiga. Turismnäringen på dessa platser har varit duktiga på att fånga upp och utveckla resmålen för att upplevelserna på plats ska kunna passa allt mer kräsna resenärer i dagsläget. Bevis på detta är såväl Rhodos och Kreta som Mallorca och Cypern som håller sig kvar i toppen. Nykomlingar som Makedonien och Albanien är på väg upp för listorna men behöver några år på sig för att kunna konkurrera ut dessa starka destinationer, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

*Hit reste svenskarna sommaren 2018

 Charter

  1. Palma de Mallorca (1)
  2. Chania (2)
  3. Rhodos (5)
  4. Larnaca (3)
  5. Split (4)
  6. Antalya (ny!)
  7. Kos (8)
  8. Heraklion (9)
  9. Zakynthos (ny!)
  10. Las Palmas (ny!)

Reguljärflyg

  1. London (1)
  2. Prag (3)
  3. Barcelona (2)
  4. Malaga (8)
  5. Paris (ny!)
  6. New York (5)
  7. Palma de Mallorca (6)
  8. Rom (4)
  9. Alicante (9)
  10. San Francisco (7)

*Topplistorna är baserade på försäljning i butik och online med avresa 1 juni till 10 augusti 2018 med 2017 års placering inom parentes.

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975lina.eklund@resia.se

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 400 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg. År 2017 omsatte vi 3,5 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum