Resia AB

Hit vill svenskarna inte resa

Dela

I en SIFO-undersökning som gjordes på uppdrag av Resia inför 2018 ställdes frågan vilket land man aldrig skulle resa till. Svenskarna är eniga. Landet som de flesta inte vill resa till är Turkiet, tätt följt av Egypten och Ryssland.

– Vi pratar ofta om vart vi svenskar vill resa, när och hur, men vi på Resia tyckte det var intressant att vända på det och se vart svenskarna helst inte vill resa under 2018. Att Turkiet, Egypten och Ryssland fanns med i toppen ser vi också i vår bokningsstatistik. Något mer förvånande är det att ett av våra mest bokade länder, Thailand, hamnar på en femteplats i frågan om vart man inte vill resa, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Resultatet – femteplatsen förvånar

Det land som de flesta svenskarna undviker är Turkiet, följt av Egypten, Ryssland, Indien och Thailand. Listan ser i stort sett likadan ut både när man jämför kvinnor och män och olika åldrar. Undantaget är Indien, dit fler män än kvinnor säger att de inte vill resa. Undersökningen visar också att skeptismen till samtliga resmål ökar i takt med åldern. Tydligast syns detta när det gäller Thailand, som i större grad ratas av äldre resenärer än yngre.

Politiska oroligheter påverkar mest

Enligt undersökningen väljs Turkiet i första hand bort för att landet upplevs som oroligt och har en tveksam politik. För Egypten uppges liknande anledningar – otrygghet och rädsla för terrordåd och liknande. Ryssland väljs även bort på grund av landets ledare och för synen på homosexuella.

När det gäller Indien är det framförallt rädslan för magsjuka som avskräcker, tillsammans med landets syn på kvinnor. Enligt undersökningen väljs Thailand bort eftersom det upplevs vara för exploaterat. Svenskarna kopplar också ihop landet med problematik kring sexuell exploatering och långa flygresor.

Turkiet – avskräcker och lockar på samma gång

Trots att Turkiet inför året var det resmål som avskräckte mest kan man ändå se en ökning på resorna hit jämfört med samma period förra året. På listorna över charterresmål hamnar Antalya på en sjätteplats med en ökning på +101 % och ser man på listorna över reguljärflyg ligger Istanbul på en tjugondeplats med en ökning på +110 %. Landet lockar dock med väldigt fördelaktiga priser, är det kanske så att allt ändå har ett pris? Eller känns landet nu mindre oroligt?

– Det är intressant att se att det vi säger i en undersökning inte alltid speglar vårt beteende i verkligheten. När resan väl ska bokas är det så mycket som spelar in. Pris, tillgänglighet, restid, väder, det är mycket som ska klaffa. Det är inte ovanligt att frågor om politik och liknande i det skedet spelar mindre roll, det händer så mycket saker och vi svenskar glömmer också fort. Nu ska det bli intressant att se hur Ryssland hanterar all uppmärksamhet de kommer få med tanke på fotbolls-VM, säger Lina Eklund, PR-specialist Resia.

*Hit vill svenskarna inte resa under 2018

1. Turkiet (51%)
2. Egypten (46%)
3. Ryssland (39%)
4. Indien (24%)
5. Thailand (20%) 

 

*Listan är baserad på intervjuer som gjorts på totalt 1079 svenskar av Kantar SIFO på uppdrag av Resia i slutet av 2017.

Så gick undersökningen till

Totalt 1079 svenskar intervjuades av Kantar SIFO på uppdrag av Resia om hur de kände inför resandet 2018. På frågan om vilket resmål de aldrig skulle resa till var det 5 länder som stack ut. I undersökningen fanns 13 länder att välja mellan samt ett fritextfält för den som inte hittade något som passade. Som följdfråga kunde man även fylla i varför man kände just så för det landet. Svaren var väldigt lika och handlar mycket om hur människor på plats behandlas samt även hur landet styrs.

Man kunde välja 3 länder, därav procentsatsen.

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975lina.eklund@resia.se

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 400 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg. År 2017 omsatte vi 3,5 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Saturday satori – trenden som ger dig ett mer balanserat liv25.9.2018 06:30Pressmeddelande

Satori är ett begrepp inom zenbuddismen och är det japanska ordet för upplysning vilket är nära besläktat med ordet för insikt. Det beskriver ett tillstånd när man är nöjd och där man slutat jaga efter status och materiella ting. Istället fokuserar man på sådant som kan ge balans och njutning. Den här trenden passar därför perfekt med resor - oavsett om det är en resa där man förflyttar sig rent fysiskt eller en inre resa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum