Hjälp din tonåring att säga nej till alkohol

Våren är här. Sol och värme innebär att fler ungdomar vistas utomhus och som alltid i valborgstider kommer många i kontakt med alkohol för första gången. I en ny undersökning som IQ genomfört bland ungdomar mellan 14–17 år svarar över hälften, 54 procent, att främsta anledningen till att tonåringar under 18 år dricker alkohol är ”För att kompisarna gör det, för att passa in”. 8 av 10 (82 procent) uppger att de tror att det är vanligt att ungdomar dricker alkohol i samband med valborg. I gruppen 16–17 år är motsvarande siffra 88 procent.

Inför valborg får 120 000 vårdnadshavare i Sverige, med barn som under 2020 fyller 14 år, IQs bok Tonårsparlören hemskickad till sig. Tonårsparlören finns för att underlätta samtal om alkohol mellan föräldrar och tonåringar och innehåller bland annat kapitel som "Hur pratar man om alkohol?", "Bjuda hemma?", "Köpa ut?" och "Sociala medier".

–Tonåren är en speciell tid i livet. Man befinner sig i gränslandet mellan att vara barn och vuxen och det är mycket nytt att ta ställning till, inte minst alkohol och kompisar. Glöm inte bort att det som du som förälder gör och säger när det kommer till alkohol har stor betydelse för dina barn. Du kan påverka och du är en förebild, säger Karin Hagman, vd på IQ.

Ytterligare resultat från undersökningen

• Drygt 9 av 10 (93 procent) tycker det är bra att föräldrar pratar med sina barn om alkohol
  • 9 av 10 (89 procent) uppger att det är bra att föräldrar hjälper till med anledningar att säga nej till alkohol
  • 97 procent tycker det är bra att föräldrar finns tillgängliga om något skulle hända
  • 9 av 10 (89 procent) anser att det är bra att föräldrar inte dricker så mycket alkohol själva

Prata med din tonåring
Att prata med sin tonåring är ett sätt att visa att "jag bryr mig om dig", och undersökningen visar att det är någonting som de allra flesta tonåringar uppskattar. Även om man som förälder ibland kan känna sig maktlös, så finns det mycket du kan göra. Som att visa att du bryr dig, att du finns där och att du gärna lyssnar. Och ibland är det viktigt att vara tydlig med vad som gäller.

–Polisen har i flera delar av landet varit ute och bett föräldrar ha extra koll på sina ungdomar just nu. Coronaviruset har gjort att många aktiviteter för unga är inställda och det är även färre vuxna ute på stan och har koll. Ungas hjärnor är extra känsliga och alkohol är särskilt farligt för en växande kropp. Ju senare ett barn börjar dricka, desto bättre, här kan vuxna göra stor skillnad, säger Karin Hagman.

Tonårsparlören finns att läsa på www.tonårsparlören.se, där finns även innehållet på engelska och som ljudbok. Boken kan beställas (t ex om föräldrarna bor på olika håll) på hemsidan och hämtas gratis i Systembolagets butiker.

Fakta om undersökningen
Norstat genomförde, på uppdrag av IQ, undersökningen bland 528 ungdomar i åldern 14–17 år. Undersökningen genomfördes i perioden 19–30 mars 2020 via en slumpvis rekryterad webbpanel.