ClimatePartner

Hjälper företag att minska sin klimatpåverkan: ClimatePartner öppnar kontor i Sverige

ClimatePartner öppnar sitt första kontor i Sverige. Under ledning av säljchefen Massimo Di Biaggio, med lång erfarenhet inom klimat och energi, tar den internationella leverantören för klimatlösningar ClimatePartner, med sig femton års erfarenhet till den svenska och nordiska marknaden. ClimatePartner hjälper olika företag och industrier att mäta, minska och kompensera för sina koldioxidutsläpp.

Massimo Di Biaggio har många års erfarenhet på klimat- och energiområdet i Norden och har tidigare arbetat med affärsutveckling och försäljning i många olika kundsegment och industrisektorer. Under Massimos ledning kommer ett team att etableras i Stockholm för att kunna ge direkt stöd till företag i Norden som vill hantera sin klimatpåverkan.

ClimatePartner har haft en stark tillväxt på den internationella marknaden tack vare den ökade efterfrågan, så expansionen till Sverige är ett naturligt steg i att erbjuda stöd i klimatomställningen på en global nivå. Företag kan på så sätt få bättre kunskap om sitt klimatavtryck och hur man tillämpar nödvändiga reduktionsåtgärder. ClimatePartners internationellt erkända märkning för ”klimatneutralitet”, som redan finns på tusentals produkter i många länder, ger tydlighet och vägledning för klimatmedvetna kunder när de ska fatta klimatsmarta beslut. Märkningen är kopplad till ett branschledande ID-spårningssystem som visar vilka koldioxidutsläpp som har kompenserats för en vara eller företag, och vilka reduktionsåtgärderna är.

För att företag ska kunna kompensera för oundvikliga koldioxidutsläpp utvecklar och arbetar ClimatePartner med certifierade internationella kompensationsprojekt som uppfyller etablerade standarder, såsom Gold Standard eller VCS.

Moritz Lehmkuhl, vd och grundare av ClimatePartner: ”Sverige är världsledande i Global Sustainability Index och konsumenter lägger allt större vikt vid hållbara produkter. Genom att kunna erbjuda våra nordiska kunder vår internationellt erkända märkning ”klimatneutral”, med transparent spårning, kan företag fortsätta att öka sina klimatambitioner och förbättra kommunikationen med sina kunder. Vi är glada att ha en sådan erfaren och kunnig person som Massimo som leder företagets satsning i Norden”

Dieter Niewierra, Communications
+49 89 2190974-83
d.niewierra@climatepartner.com

ClimatePartner

ClimatePartner är en pionjär och innovationsledare inom klimatåtgärder för företag. ClimatePartner utvecklar lösningar som gör det möjligt för företag att beräkna och minska sina koldioxidutsläpp och kompensera för sina oundvikliga utsläpp. På så sätt kan företagen eller deras produkter och tjänster bli klimatneutrala och erhålla den erkända märkningen "klimatneutral". Den tillhörande IT-lösningen är certifierad av TÜV-Austria.

ClimatePartner erbjuder en bred portfölj av certifierade klimatprojekt i samarbete med ett världsomspännande partnernätverk. Utbudet kompletteras av ytterligare lösningar inom området förnybar energi samt konsulttjänster för att minska företags klimatpåverkan. Företaget grundades i München 2006. ClimatePartner har fler än 300 anställda i Tyskland, Österrike, Schweiz, Nederländerna, Italien, Storbritannien och USA som ger stöd till över 4 000 kunder i 35 länder.

Följ ClimatePartner