Hjärnfonden

Hjärnfonden byter visuell identitet som en del i ett större varumärkesarbete

Dela

Insamlingsorganisationen Hjärnfonden byter visuell identitet efter 29 år. Förändringen är en del i ett varumärkesarbete som syftar till att nå Hjärnfondens nya vision om ett samhälle där alla hjärnor når sin fulla potential, fritt från hjärnans sjukdomar.

Hjärnfondens nya identitet.
Hjärnfondens nya identitet.

Nu accelererar Hjärnfonden arbetet med att samla in ännu mer pengar till svensk hjärnforskning och samtidigt öka kunskapen om hjärnan för att människor ska leva mer och längre. Under 2021 inledde Hjärnfonden ett samarbete med Nord DDB och Nord ID som har resulterat i en helt ny varumärkesplattform.

– För första gången på snart 30 år ändrar vi vårt visuella uttryck för att skapa ännu bättre förutsättningar för att öka insamlingen och vår kännedom. Hjärnfonden har varit i behov av en visuell identitet som kan möta våra digitala behov och ambitiösa vision, som tillåter oss att vara den katalysator vi faktiskt är och driva utvecklingen till ett samhälle som ser till hjärnans bästa, säger Karl Skoog, marknads- och kommunikationschef för Hjärnfonden.

Ska tilltala alla hjärnor

Grundtanken är att identiteten ska vara tydlig, förtroendeingivande och begriplig. Designen ska lätt kännas igen och vara praktisk att använda för alla som vill engagera sig i Hjärnfondens frågor. Designen är byggd för att tilltala både det logiska och det kreativa tänkandet. Den ska både inspirera och visa hur gränslös hjärnans kraft faktiskt är.

– Den nya identiteten är en del av ett större strategiskt arbete vi gjort tillsammans med Hjärnfonden, där vi också tagit fram en helt ny varumärkesplattform och satt riktningen för kommunikationen de kommande åren. Hjärnfondens vision är fortfarande högst relevant, men världen förändras hela tiden och därför har vi behövt bredda förutsättningarna för att möta både nya utmaningar och möjligheter. Att vara en del av det här arbetet är verkligen en ynnest, hjärnan är så fascinerande att man nästan ramlar av stolen, emellanåt, säger Hanna Stenwall, creative director på Nord DDB.

Arbetsgrupp:
Anna Hemlin, generalsektreterare
Karl Skoog, marknads- och kommunikationschef
Lisa Kopp, projekt- och varumärkesansvarig
Martina Fjellsson Draoui, PR- och pressansvarig

Nord DDB
Nord ID
Nord X

Kontakter

Bilder

Hjärnfondens nya identitet.
Hjärnfondens nya identitet.
Ladda ned bild

Om

Hjärnfonden
Hjärnfonden
Stora Nygatan 26
11127 Stockholm

08-4060800https://www.hjarnfonden.se/

Hjärnfonden arbetar för ett samhälle där alla hjärnor når sin fulla potential, fritt från hjärnans sjukdomar. Det är genom att bidra till forskning som vi kan förändra livet för ännu fler människor. 

Sedan vår start 1994 har vi delat ut nästan en miljard kronor till svensk hjärnforskning och vi har inga planer på att sakta ner. Det finns mycket mer att utforska. Vi vet att förändring i det stora börjar med att ge varje människa rätt förutsättningar. Att varje människa, varje hjärna, får plats.  

För att uppfylla vår vision arbetar vi med ändamålen: insamling och finansiering av hjärnforskning samt kunskapsspridning och opinionsbildning för hjärnans område. 

Följ Hjärnfonden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Hjärnfonden

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum