Hjärnhälsa i fokus när Hjärnfonden och Hövding inleder nytt samarbete under modeveckan

Den 28 augusti går modevisningen Giro d’Stil Ride Safe av stapeln där 30 av Sveriges största profiler cyklar för att samla in pengar till förmån för Hjärnfondens arbete med att finansiera svensk hjärnforskning. Genom kampanjen Ride safe vill Hjärnfonden och Hövding öka kunskapen om att hela livet sitter i hjärnan och att hjärnan behöver skyddas.

Profilerna Danijela Pavlica, Daniel Paris och Malin Gramer. Fotograf är Paulina Torbjörnsen.

För kampanjen Ride safe handlar hjärnhälsa lika mycket om att skydda hjärnan från olika skador som att hylla den friska hjärnan. Arbetsbelastning, vardagsstress och psykisk ohälsa är något som ökar i alla åldersgrupper – under 2020 var det 14 procent av befolkningen 16 till 84 år som uppgav att de känner sig stressade. Stress är något som hjärnan kan ta skada av och som fysisk aktivitet motverkar.

– Hjärnfonden arbetar för att ingen ska lida av skador, sjukdomar eller funktionsnedsättningar i hjärnan. Vi både finansierar forskning som gör det möjligt och sprider kunskap om vad det innebär. Samtidigt stödjer vi grundforskning om hjärnan som inte är drabbad – vår magiska hjärna som styr allt vi gör. Hjärnhälsa handlar om att ta hand om sin hjärna oavsett förutsättningar. Det kan vara att skydda huvudet under cykelturen, motionera för att förebygga stress eller att öva minnet, säger Anna Hemlin, generalsekreterare för Hjärnfonden.

Profiler som Daniel Paris, Frida Boisen och Katarina Gospic cyklar under modevisningen Giro d’Stil

Modevisningen Giro d’Stil går av stapeln klockan 14.00 den 28 augusti och deltar gör bland annat Daniel Paris, Frida Boisen och Katarina Gospic tillsammans med 27 andra välkända profiler som cyklar till förmån för Hjärnfonden. Samtidigt visar de upp höstens senaste mode från Boozt tillsammans med huvudskyddet Hövding, vars ursprungstanke alltid varit kopplad till mode såväl som säkerhet. Hövding har genom forskning och utveckling god insyn i cykelolyckor och vilken påverkan dessa kan ha på hjärnan. Samtidigt arbetar Hövding för att bidra till ökad fysisk- och mental hälsa genom cykling.

– Att skydda hjärnan mot hårt trauma är en sak, men cykling och rörelse bidrar till ökad fysisk hälsa som innebär hjärnhälsa. Hela livet sitter i hjärnan och för Hövding är det naturligt att bidra till Hjärnfondens viktiga arbete med att öka kunskapen om hjärnan som centrum för allt som är du, säger Anna Katarina Skogh, director of marketing and communications på Hövding.

Ride Safe och Giro d’Stil är en plattform som ska öka intresset för stilfull vardagscykling och även uppmana modebranschen att skapa kollektioner anpassade för detta. Cykeln måste bli det naturliga sättet att ta sig fram på genom staden och tillsammans med våra huvudpartners Hövding, Stålhästen, Boozt och Björk visar vi upp höstens mode och hårstyling på ett nytt och innovativt sätt för att samla in pengar för hjärnhälsa.

Läs mer om Ride Safe och Giro d'Stil här.

Läs mer om Hövding.

Hjärnfonden är en ideell insamlingsstiftelse utan statligt stöd. Vår vision är att ingen ska behöva lida av sjukdomar, skador eller funktionsnedsättningar i hjärnan. Målet är att rädda liv, bidra till fler friskår och öka livskvaliteten för drabbade och närstående. För att uppfylla visionen och nå de långsiktiga målen arbetar vi med två ändamål: insamling och finansiering av den bästa svenska hjärnforskningen, samt kunskapsspridning och påverkansarbete för hjärnans område. Hjärnfonden är helt beroende av gåvor och testamenten från privatpersoner och företagssamarbeten.

Fler anställda inom välfärden i Östra Mellansverige larmar om för hög arbetsbelastning. Hjärnfonden presenterar reformförslag för ett hållbart arbetsliv25.2.2021 09:12:00 CET | Pressmeddelande

En tredjedel av de som arbetar inom kvinnodominerade yrken inom välfärden har en sådan hög stressnivå att de befinner sig i riskzonen för att utveckla utmattningssyndrom. Det visar en ny Kantar Sifo undersökning på uppdrag av Hjärnfonden. Östra Mellansverige är det område i landet där man i högst utsträckning upplever den farligt höga stressnivån. Sjukskrivningstalen i landet på grund av stressrelaterad psykisk ohälsa har dominerat sedan 2010. Hjärnfonden vill med 20 nya reformförslag sätta stopp för den ohållbara stressen.

Anställda inom välfärden i Sydsverige larmar om för hög arbetsbelastning Hjärnfonden presenterar reformförslag för ett hållbart arbetsliv25.2.2021 09:11:00 CET | Pressmeddelande

En fjärdedel av de som arbetar inom kvinnodominerade yrken inom välfärden har en sådan hög stressnivå att de befinner sig i riskzonen för att utveckla utmattningssyndrom. Det visar en ny Kantar Sifo undersökning på uppdrag av Hjärnfonden. Hälften av alla anställda inom välfärden i Sydsverige upplever mer stress på arbetet under pandemin. Sjukskrivningstalen i landet på grund av stressrelaterad psykisk ohälsa har dominerat sedan 2010. Hjärnfonden vill med 20 nya reformförslag sätta stopp för den ohållbara stressen.