Hjärnsmart pedagogik

Hur kan hjärnforskningen berika det pedagogiska arbetet i förskola och skola? Hur kan kunskap om barns (och våra egna) hjärnor hjälpa oss att hantera knepiga situationer som uppstår i vardagen på ett bättre sätt?

Foto: Maria Sattrup

Detta är frågor som utforskas i Hjärnsmart pedagogik, en bok som på ett lättförståeligt vis omsätter hjärnforskning i praktisk pedagogik. Boken presenterar hjärnans spelregler och erbjuder samtidigt en mängd konkreta verktyg, sånger och lekar som stimulerar barns lärande, empati, inre lugn och självkontroll.

Hjärnsmart pedagogik är uppbyggd som en resa till fem ”destinationer” i hjärnan och innehåller många exempel och praktiska redskap som läsaren kan använda sig av för att hitta nya vägar i sitt samspel med barn.

Boken vänder sig till yrkesverksamma förskollärare och lärare som arbetar med barn i åldern tre till sexton år, men även till föräldrar och andra som i sin vardag kommer i kontakt med barn.

Foto: Maria Sattrup

Ett nytt perspektiv på läraryrket som profession14.2.2019 08:47:12 CETNyheter

De senaste åren har debatten om förstelärarreformen och avprofessionaliseringen av läraryrket varit livlig och känslorna har många gånger varit starka, något som kan stå i vägen för en mer objektiv diskussion kring arbetsinnehållet och vad införandet av förstelärarna egentligen kan tillföra skolan. Det menar Johan Alvehus, lektor vid Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap, Lunds Universitet.