Hjärnsmart pedagogik

Hur kan hjärnforskningen berika det pedagogiska arbetet i förskola och skola? Hur kan kunskap om barns (och våra egna) hjärnor hjälpa oss att hantera knepiga situationer som uppstår i vardagen på ett bättre sätt?

Foto: Maria Sattrup

Detta är frågor som utforskas i Hjärnsmart pedagogik, en bok som på ett lättförståeligt vis omsätter hjärnforskning i praktisk pedagogik. Boken presenterar hjärnans spelregler och erbjuder samtidigt en mängd konkreta verktyg, sånger och lekar som stimulerar barns lärande, empati, inre lugn och självkontroll.

Hjärnsmart pedagogik är uppbyggd som en resa till fem ”destinationer” i hjärnan och innehåller många exempel och praktiska redskap som läsaren kan använda sig av för att hitta nya vägar i sitt samspel med barn.

Boken vänder sig till yrkesverksamma förskollärare och lärare som arbetar med barn i åldern tre till sexton år, men även till föräldrar och andra som i sin vardag kommer i kontakt med barn.

Foto: Maria Sattrup

Ett nytt perspektiv på problematisk skolfrånvaro7.5.2018 11:02Pressmeddelande

Elever med långvarig och omfattande frånvaro i skolan är ett växande problem som fått stor uppmärksamhet de senaste åren. Med sin nya bok ”Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro” vill författarna Maria Bühler, Annelie Karlsson och Terése Österholm sätta fokus på skolans ansvar och hur ett lågaffektivt förhållningssätt kan hjälpa en särskilt utsatt grupp elever tillbaka till skolan.